Nowy dworzec powstanie w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego. Będzie się składał z dwóch niezależnych kubatur, połączonych wspólnym dachem.

PKP poinformowała, że w części zachodniej znajdą się przede wszystkim przeszklona poczekalnia, kasy biletowe, toalety, pomieszczenie dla opiekuna z dzieckiem i posterunek Straży Ochrony Kolei. Zaplanowano tam także poczekalnię dla dzieci z kącikiem zabaw.

W części wschodniej znajdą się cztery lokale usługowo-handlowe. Na zewnątrz, pod wiatą, pojawią się miejsca oczekiwania na pociąg i parking rowerowy. Na dworcu staną też: biletomat, bankomat, maszyny vendingowe, szafki na bagaż i paczkomat.

Dworzec zostanie wyposażony w gruntową pompę ciepła, wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła oraz instalację wody szarej zasilanej przez wodę deszczową, wykorzystywanej do spłukiwania toalet i podlewania zieleni.

Reklama

Oświęcimski dworzec będzie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dla niewidomych zaprojektowano system oznaczeń dotykowych i pasów prowadzących.

Na zewnątrz dworca umieszczona zostanie mozaika autorstwa Kazimierza Gąsiorowskiego z początku lat. 60. XX w., która zdobiła wnętrze rozbieranego budynku. Ma ona 24 m długości i powierzchnię 100 m kw.

PKP planuje też zagospodarowanie terenu przed dworcem. Powstanie m.in. plac z przystankiem autobusowym oraz parking dla kilkudziesięciu samochodów.

PKP SA pod koniec lata br. zawarła umowę na wybudowanie dworca z wyłonionym w przetargu konsorcjum, którego liderem jest przedsiębiorstwo budowlane Mazur z Jankowic w Śląskiem.

Budynek, który jest rozbierany, powstał w latach 60. XX w. W ostatnich latach w większości był nieużytkowany i częściowo zdewastowany. PKP pierwotnie zamierzały go wyremontować, ale w końcu uznały, że jest to nieopłacalne. (PAP)

autor: Marek Szafrański