Zarząd województwa świętokrzyskiego w marcu tego roku podpisał z firmą Newag z Nowego Sącza umowę na dostawę dwóch fabrycznie nowych czteroczłonowych pojazdów elektrycznych. Koszt zakupu pociągów (ponad 44 mln zł) został w całości sfinansowany z Funduszu Kolejowego i funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. Pierwszy z pociągów świętokrzyski oddział Przewozów Regionalnych otrzymał w październiku, obecnie kursuje on m.in. na linii kolejowej nr 25 na trasie Skarżysko-Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski oraz na linii kolejowej nr 8 w relacji Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kraków.

"Impuls 1" to czteroczłonowy pociąg elektryczny, którym jednorazowo może podróżować około 400 osób, w tym 200 to miejsca siedzące. "Pojazd wyposażony jest w szereg rozwiązań ułatwiających podróżowanie, m.in. windy dla niepełnosprawnych, gniazdka elektryczne przy każdym fotelu, dostęp do internetu, klimatyzację, automaty biletowe, miejsca do przewozu rowerów i dużych bagaży oraz system informacji pasażerskiej" – powiedział w czwartek podczas konferencji prasowej na kieleckim dworcu PKP marszałek województwa świętokrzyskiego Andrzej Bętkowski.

Nowością są pętle indukcyjne, które umożliwiają osobie niedosłyszącej odbiór czystego i wyraźnego dźwięku poprzez cewkę telefoniczną. Pojazd wyposażony jest także w defibrylatory, dzięki którym możliwe będzie przywrócenie poprawnego rytmu serca u pasażera z nagłym zatrzymaniem krążenia.

Województwo świętokrzyskie jest aktualnie właścicielem 15 nowoczesnych kolejowych pojazdów z napędem elektrycznym (EZT), w tym dwóch jednoczłonowych, czterech dwuczłonowych, siedmiu trzyczłonowych i dwóch czteroczłonowych.

Reklama

"Oprócz tych 15 pociągów, Przewozy Regionalne mają jeszcze cztery pojazdy, a kolejne cztery czekają jeszcze na modernizację. Na terenie regionu świętokrzyskiego oferujemy podróżnym bardzo dobrą jakość usług przewozowych. Liczymy, że coraz więcej osób będzie dojeżdżało do pracy czy do domu naszymi nowoczesnymi składami" – mówił prezes Przewozów Regionalnych Krzysztof Zgorzelski.

Nowy pociąg będzie obsługiwał linie, które cieszą się największym zainteresowaniem m.in. połączenia z Kielc, Skarżyska-Kamiennej, Ostrowca i Starachowic do Krakowa oraz na trasie Kielce – Częstochowa.

Podczas konferencji prasowej Bętkowski odniósł się też do obowiązującego od niedzieli nowego rozkładu jazdy pociągów, w którym z ośmiu dotychczasowych połączeń na linii Kielce – Warszawa pozostały tylko cztery. Spółka PKP Intercity ograniczenia tłumaczy pracami inwestycyjnymi prowadzonymi na linii kolejowej nr 8, na odcinku Czachówek Południowy – Radom.

Marszałek woj. świętokrzyskiego poinformował, że wystosował w tej sprawie pismo do Ministerstwa Infrastruktury. Apeluje w nim o przywrócenie zlikwidowanych kursów, które jego zdaniem powinny się znaleźć w nowym rozkładzie jazdy, który będzie obowiązywał od marca 2019 roku.

"Rozumiem, że prowadzone prace wymagają pewnych ograniczeń w ruchu, ale tak drastyczne ograniczenie rozkładu jazdy jest moim zdaniem niezrozumiałe. Liczę, że przynajmniej niektóre z tych połączeń znajdą się w nowym rozkładzie jazdy" – zaznaczył Bętkowski.

W piśmie do ministerstwa marszałek woj. świętokrzyskiego apeluje o przywrócenie porannego pociągu, wyjeżdżającego z Kielc o godz. 4.58 oraz składu wyjeżdzającego ze stolicy o godz. 20.35.

"Będziemy też rozmawiać z Kolejami Mazowieckimi i Małopolskimi. Chcemy znaleźć takie rozwiązanie, które umożliwi mieszkańcom naszego regionu jak najlepszą komunikację z takimi ośrodkami jak Warszawa i Kraków" – zapowiedział marszałek.

Przewozy Regionalne to największy w Polsce kolejowy przewoźnik pasażerski, którego udział w rynku przewozów kolejowych sięga 28 proc. Każdego dnia na tory wyjeżdża średnio 1800 pociągów spółki, którymi codziennie podróżuje ok. 220 tys. pasażerów. (PAP)

Autor: Janusz Majewski