Urząd Morski w Gdyni rozstrzygnął przetarg na rozpoznanie saperskie obszaru na Mierzei Wiślanej, gdzie powstanie przekop. Wygrała go firma z Katowic, która wykona to zadanie za 102 tys. zł. Leśnicy zaś ogrodzili teren w miejscu planowanej inwestycji.

Jak poinformowała PAP w środę rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska w sprawie ofert na wykonanie rozpoznania saperskiego w miejscu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską decyzją Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni spośród ofert ważnych i nie odrzuconych wybrano jako najkorzystniejszą ofertę firmy NEMO.

Z kolei nadleśnictwo Elbląg podało, iż w miejscu planowanej budowy przekopu Mierzei Wiślanej powstał płot odgradzający miejsce pracy geologów. Leśnicy zaapelowali, aby ze względu na poruszające się w tym obszarze specjalistyczne maszyny i prowadzone prace ziemne zachować szczególną ostrożność.

Po uzyskaniu decyzji środowiskowej dla przekopu Mierzei Wiślanej inwestor, czyli Urząd Morski w Gdyni rozpoczął starania o uzyskanie kolejnych pozwoleń: wodno - prawnego oraz na realizację inwestycji. Obecnie projektanci uzupełniają projekt budowlany i wykonawczy o zalecenia z decyzji środowiskowej.

Równoległe prowadzone są prace nad ogłoszeniem przetargu, który, pomimo iż ogłoszony wcześniej, otwarty zostanie dopiero po uzyskaniu wszelkich niezbędnych do realizacji inwestycji dokumentów. Projekt ma być ogłoszony w 3 przetargach: pierwszy, najprawdopodobniej jeszcze w tym miesiącu, na wykonanie samego przekopu przez Mierzeję wraz z wyspą na Zalewie Wiślanym; drugi, w pierwszej połowie 2019 roku, na prace na rzece Elbląg – obudowa brzegów oraz roboty czerpalne; i końcu trzeci, na roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym – w zależności od stanu zaawansowania budowy wyspy przewidujemy, iż nastąpi to za półtora do dwóch lat - wskazał Urząd Morski w Gdyni.

Reklama

Rzeczniczka poinformowała, że w związku z tym, iż w drugiej połowie 2019 roku Urząd Morski w Gdyni chciałby wprowadzić wykonawcę na budowę, jeszcze w tym sezonie pozalęgowym, tj. do końca lutego 2019 roku, inwestor przewiduje rozpoczęcie wycinki drzew - przede wszystkim pod plac budowy i miejsce składowania drewna.

Jak zapowiada resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, pierwsze jednostki przez kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będą mogły przepłynąć w 2022 r. Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa. Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projekt ten realizowany jest pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.

>>> Czytaj też: Budowa najdłuższego tunelu w Polsce osiągnęła półmetek. Wkrótce przebiją się pod metrem