Podpisanie umowy oznacza, że szlak Via Carpatia od Lublina do Sokołowa Młp., liczący ponad 131 km jest w realizacji. Natomiast trasa od Sokołowa Młp. do Rzeszowa jest już gotowa i korzystają z niej kierowcy.

Obecny na uroczystości minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że podpisanie umowy to dowód, że rząd PiS dotrzymuje obietnic.

„Pokazujemy, że Via Carpatia jest dla nas priorytetem infrastrukturalnym, a dzięki determinacji wielu osób, dla których jest to przedsięwzięcie strategiczne, udaje nam się realizować ten jakże ważny szlak komunikacyjny” – dodał minister.

Adamczyk przypomniał, że szlak Via Carpatia powstał z inicjatywy śp. prezydenta Lecha Kaczyńskiego.

„Via Carpatia będzie drogą życia nie tylko dla Polski Wschodniej, nie tylko dla regionu wschodniego naszego kraju, ale także dla Słowacji, także Litwy i Węgier. Dzisiaj to jest olbrzymi projekt. To jest projekt, który łączy nasze morze” – powiedział minister.

Zaznaczył, że podpisana w piątek umowa jest ostatnią na odcinku od Rzeszowa do Lublina. Dzięki temu, jak mówił minister, z Podkarpacia będzie można dojechać przez Lublin do Warszawy drogą S17.

Adamczyk dodał, że w przygotowaniu są odcinki S19 na południe od Rzeszowa do granicy ze Słowacją w Barwinku.

„Mam nadzieję, że w okolicach maja 2019 r. ogłosimy pierwszy przetarg na realizację tego fragmentu trasy. A wszystkie odcinki będą w przetargu w 2020 r. Przygotowujemy również odcinki od Lublina do Białegostoku i dalej do granicy z Litwą” – mówił minister.

Adamczyk podkreślił, że do projektu Via Carpatia „aspirują” takie kraje jak Estonia, Łotwa. „Popierają ją Finowie i już niebawem staną się realnymi uczestnikami tego projektu” – dodał.

Minister podziękował wszystkim, którzy zaangażowani są w budowę Via Carpatia. Wymienił m.in. marszałka Sejmu Marka Kuchcińskiego, europosła Tomasza Porębę oraz marszałka woj. podkarpackiego Władysława Ortyla.

Adamczyk życzył wykonawcy, aby nie napotkał podczas realizacji inwestycji na żadne przeszkody. „Liczę na szybką realizację, bo Polska potrzebuje takich bezpiecznych dróg, jaka tu powstanie” – mówił.

Odcinek od węzła Kamień (z węzłem) do węzła Sokołów Małopolski Północ (z węzłem) wybuduje firma Budimex za kwotę ponad 286,4 mln zł brutto w terminie 34 miesięcy.

Zadaniem wykonawcy prowadzącego inwestycję w systemie „projektuj i buduj” będzie zaprojektowanie tego odcinka drogi ekspresowej S19, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, wybudowanie drogi wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą, opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.

Okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca) będą wliczane tylko do czasu objętego projektowaniem. Do czasu realizacji robót przerwy zimowe nie będą wliczane. W ramach inwestycji wykonawca będzie musiał wybudować 10 obiektów inżynieryjnych, w tym 6 wiaduktów.

Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem ówczesnego prezydenta Polski Lecha Kaczyńskiego.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny. Docelowo Via Carpatia połączy kraje Bałtyckie z resztą Unii Europejskiej oraz jej wschodnimi sąsiadami. Na Podkarpaciu będzie mieć długość niemal 170 km.

Na Podkarpaciu kierowcy mogą korzystać już z ponad 30 km S19. Ponad 54 km tej trasy jest w realizacji w trybie projektu-buduj. Natomiast koncepcja programowa jest przygotowana dla ponad 85 km Via Carpatia, jest to odcinek od Rzeszowa do Barwinka (granica państwa).

Jak poinformował PAP Bartosz Wysocki z rzeszowskiego oddziału GDDKiA, w ciągu pół roku udało się zakontraktować i przekazać wykonawcom do realizacji 6 odcinków drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu.

„Oznacza to, że już cały odcinek S19 od granicy województwa lubelskiego i podkarpackiego do Sokołowa Małopolskiego o łącznej długości 54,2 km jest w realizacji w systemie +projektuj i buduj+” – powiedział.

Wysocki zaznaczył, że w realizacji w systemie +projektu-wybuduj+ jest także 77 km S19 od Lublina do granicy województwa lubelskiego i podkarpackiego.

Dla odcinka Kraśnik-granica woj. lubelskiego/podkarpackiego (35 km) wykonawcy złożyli już wnioski o wydanie decyzji ZRID. Jeszcze w grudniu planowane jest złożenie wniosków o wydanie ZRID dla odcinka od Lublina do Kraśnika (42 km).

>>> Czytaj też: Lotnisko Chopina będzie rozbudowane. Jest porozumienie resortów infrastruktury i obrony