Jak poinformował UOKiK, postępowanie w sprawie PKP PLK, które wszczęto we wrześniu 2017 r. dotyczy zasad dopuszczania do stosowania produktów i technologii kolejowych, takich jak szyny, podkłady czy sieć trakcyjna w procedurze Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem SMS-PW-17.
"UOKiK zakwestionował regulacje ograniczające wysokość odpowiedzialności odszkodowawczej PKP PLK w przypadku jakiegokolwiek roszczenia związanego z procesem certyfikacji do wartości jednego produktu, który jest poddany procedurze. Zdaniem UOKiK niedozwolone mogło być również przerzucenie na potencjalnego dostawcę całej odpowiedzialności za szkody powstałe w wyniku badań eksploatacyjnych, w tym szkody powstałe u osób trzecich" - czytamy w komunikacie.
"Uznaliśmy, że działania PKP PLK mogły stanowić naruszenie konkurencji. Cieszy fakt, że spółka w trakcie postępowania zobowiązała się do zmiany swoich praktyk. Dzięki temu możliwe będzie szybkie wyeliminowanie działań utrudniających działalność dostawców produktów i technologii kolejowych" – podkreślił, cytowany w komunikacie prezes UOKiK, Marek Niechciał.
Urząd poinformował, że "produkt, który nie otrzyma zgody zarządcy sieci wydanej zgodnie z tą procedurą, nie może być stosowany na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK. Dostawca, który nie przejdzie pozytywnie procedury nie może oferować produktów i technologii nie tylko samemu PKP PLK, ale także innym podmiotom, którym spółka zleca budowę, remont, czy modernizację linii kolejowej".
UOKiK wyjaśnił, że "zgodnie ze złożonym zobowiązaniem PKP PLK w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się decyzji wykreśli z procedury SMS-PW-17 postanowienie dotyczące jej zawieszenia w przypadku skarg lub roszczeń. Spółka nie będzie również stosowała tej praktyki w przyszłości".
"Spółka będzie musiała również złożyć sprawozdanie z realizacji zobowiązania" - dodano. (PAP)
autor: Longina Grzegórska-Szpyt