Raport poświęcony 500 najbardziej wartościowym markom świata został opublikowany podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos.

Na kolejnych miejscach zestawienia znalazły się m.in.: notujący najszybszy w pierwszej dziesiątce wzrost rok do roku Microsoft (4., 119,6 mld dolarów), Samsung (5., 91,3 mld dolarów), AT&T (6., 87 mld dolarów) i Facebook (7., 83,2 mld dolarów). Z czołówki wypadł jednocześnie amerykański gigant handlowy Walmart (spadek z 9. na 11.; 67,8 mld dolarów).

>>> Czytaj też: Oto osiem trendów, które ukształtowały 2018 rok w świecie technologii. I pokazują, dokąd zmierzamy

"Istnieje powód, dla którego od wieków mówi się, żeby +nie wkładać wszystkich jajek do jednego koszyka+. (...) Żaden biznes chcący długoterminowo przetrwać na rynku nie może skupiać wszystkich swoich wysiłków i zasobów wyłącznie na jednym obszarze działalności. Te marki, które ewoluują i eksperymentują z nowymi sektorami - jak Amazon i Microsoft - będą wyprzedzały konkurentów, a te, które wolniej dostosowują się do zmian lub dywersyfikują swoją działalność - jak Walmart i Apple - będą traciły istotne szanse na wzrost wartości marki" - ocenił szef Brand Finance, David Haigh.

Reklama

Jednocześnie włoski koncern motoryzacyjny Ferrari został uznany za dysponujący najsilniejszą marką na świecie, m.in. dzięki wykorzystaniu swojego wizerunku do rozszerzenia działalności na nowe źródła przychodów (np. produkcja własnych okularów, parki rozrywki, hotel Maranello Village).

"Rozpoznawalność marki Ferrari jako czołowego producenta luksusowych samochodów, który jednocześnie dba o najwyższy poziom projektowania i innowacji, jest na niedoścignionym poziomie dla konkurentów. Przedstawiające wierzgającego ogiera logo jest idealnym symbolem marki i jej witalności w momencie, kiedy trwają prace nad nowymi modelami i działalnością wychodzącą daleko poza branżę motoryzacyjną" - wskazał szef Brand Finance.

Na podium tego zestawienia znalazły się także rosyjski bank Sbierbank (2.) i amerykańska firma doradcza Deloitte (3.), a na kolejnych miejscach także sieć restauracji McDonald's (5.), producent podzespołów komputerowych Intel (6.) czy producent napojów Coca-Cola (9.).

W tegorocznym rankingu nie znalazły się żadne marki z Polski lub Europy Środkowo-Wschodniej, ale - jak tłumaczył w rozmowie z PAP Konrad Jagodziński, dyrektor ds. komunikacji Brand Finance - "to kwestia czasu", bo są one już obecne w zestawieniach sektorowych.

Jak zaznaczył, aż sześć polskich banków znalazło się wśród 500 najbardziej wartościowych marek z sektora bankowego - od PKO Banku Polskiego na 116. miejscu i Banku Pekao S.A. na 187. do Banku Millenium na 374. - a marka Belvedere uplasowała się na 31. lokacie wśród napojów alkoholowych.

"Obserwujemy uważnie inne polskie marki, jak Reserved czy Inglot, które już są zauważalne na czołowych ulicach handlowych na świecie. Mamy nadzieję, że uda nam się zwrócić uwagę na więcej z nich, kiedy latem br. opublikujemy pierwszy ranking najbardziej wartościowych polskich marek" - zapowiedział Jagodziński.

W ubiegłym roku Brand Finance wyceniło wartość marki narodowej Polski na ponad 650 mld USD, co uplasowało ją na 23. miejscu w zestawieniu. Na pozycji najbardziej wartościowej marki narodowej na świecie umocniły się Stany Zjednoczone, które zostały wycenione na blisko 26 bilionów USD, wyprzedzając Chiny (12,8 bln), Niemcy (5,1 bln), Wielką Brytanię (3,7 bln) i Japonię (3,6 bln).

Z Londynu Jakub Krupa

>>> Czytaj też: Współpraca z Amazonem to zarobek, ale i podatkowe kłopoty z fiskusem