Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi podpisała w poniedziałek umowę z wykonawcą analizy technicznej niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej dla dobudowy trzeciego pasa ruchu na autostradzie A2. To pierwszy etap realizacji inwestycji szacowanej na ok. 600 mln zł.

Kontrakt zawarto w siedzibie łódzkiej GDDKiA. Koncepcję techniczną na poszerzenie autostrady A2 o trzeci pas od węzła Łódź-Północ do granicy z województwem mazowieckim wykona za 2,48 mln zł brutto firma Transprojekt Gdański.

"Dziś została podpisana umowa dotycząca łódzkiego odcinka autostrady. Jeszcze w marcu planujemy zawarcie umowy na warszawską część trasy. To pierwszy krok do poszerzenia autostrady A2. Liczę na to, że po 19 miesiącach potrzebnych na wykonanie dokumentacji, badań, uzyskanie decyzji środowiskowej, przystąpimy do dalszej fazy realizacji inwestycji i za kilka lat będzie można bezpiecznie podróżować do Łodzi" – powiedział p.o. Dyrektora Generalnego Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski.

Jak wskazano, ruch na tym odcinku autostrady A2 stale wzrasta. Według pomiarów z roku 2015 r. wynosi blisko 40 tys. pojazdów na dobę, co oznacza, że wkrótce techniczne możliwości trasy w obecnym kształcie zostaną wyczerpane. "Na A2 dochodzi do blisko 300 kolizji rocznie, z czego ok. 10 proc. jest poważnych. Poszerzenie trasy jest więc niezbędne ze względów bezpieczeństwa" – tłumaczył szef łódzkiego oddziału GDDKiA Maciej Tomaszewski.

Obecna na podpisaniu umowy rzeczniczka prasowa rządu Joanna Kopcińska podkreśliła, że rozbudowa sieci dróg i zwiększanie bezpieczeństwa podróżujących jest elementem strategii rządu Mateusza Morawieckiego. "Wszystko po to, żeby było bezpieczniej, krócej i żeby łączyć, a nie dzielić. Ten trzeci pas zapewni lepszą łączność Łodzi ze stolicą oraz zwiększy bezpieczeństwo, bo ten ponad 100-kilometrowy odcinek trasy jest bardzo zatłoczony i wymaga pilnej rozbudowy" – zaznaczyła.

Reklama

W ramach zawartej umowy wybrany w przetargu wykonawca w ciągu 19 miesięcy przygotuje analizę techniczną z elementami koncepcji na budowę trzeciego pasa ruchu na autostradzie A2 na 46-kilometrowym łódzkim odcinku trasy. Jest ona niezbędna do uzyskania decyzji środowiskowej, a także opracowania Programu Funkcjonalno-Użytkowego. To wstępny etap inwestycji, kolejnym - po uzyskaniu decyzji środowiskowej - będzie ogłoszenie przetargu w systemie projektuj i buduj, i w konsekwencji realizacja.

"Biuro projektowe wykona analizę, sprawdzi warunki widoczności, odwodnienia. Przygotujemy materiały potrzebne do uzyskania decyzji środowiskowej, a w dalszej kolejności zostanie opracowany Program Funkcjonalno-Użytkowy. Będziemy też wspierać GDDKiA w zakresie wyboru wykonawcy inwestycji" – wyjaśnił Krzysztof Łubianka z Transprojekt Gdański.

Dobudowę m.in. trzeciego pasa ruchu na odcinku autostrady A2 od Łodzi do Warszawy zapowiedział w grudniu ub. roku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Inwestycja polegać będzie na dobudowie po jednym pasie ruchu od węzła Łódź-Północ do węzła Pruszków trzeciego pasa ruchu, a na odcinku węzeł Pruszków – węzeł Konotopa czwartego pasa ruchu.

Dobudowa będzie realizowana po wewnętrznych stronach obu jezdni istniejącej autostrady A2, z wykorzystaniem istniejącego szerokiego pasa dzielącego (pasa rozdziału), posiadającego rezerwę pod takie właśnie poszerzenie. "Ta przestrzeń jest już zagospodarowana na potrzeby drogi, dzięki czemu realizacja inwestycji powinna pójść sprawnie. Nie będzie wymagana rozbiórka obiektów inżynierskich. Wszelkie dokumenty na dobudowę pasa muszą być jednak wykonane od początku" – wyjaśnił dyrektor Żuchowski.

Według resortu infrastruktury realizacja inwestycji pozwoli na dostosowanie parametrów technicznych autostrady A2 do istniejącego i prognozowanego natężenia ruchu. Zwiększy się przepustowość i usprawnią połączenia drogowe między Warszawą a Łodzią w kontekście planowanego powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Zakłada się, że prace przygotowawcze będą trwać maksymalnie do 2021 roku. Ich koszt jest szacowany na około 7 mln zł. Natomiast na samą realizację powinno się przewidzieć okres nawet do 3 lat, z uwagi na planowane prace bez zamykania odcinka dla ruchu.

Szacowany łączny koszt rozbudowy A2 o jeden pas może wynieść ok. 600 mln zł.

>>> Czytaj też: Ceny prądu wzrosną? Projekcja NBP: ceny energii elektrycznej nie będą zamrożone