Warszawa, 26.03.2019 (ISBnews) - Mercator Medical odnotowało 7,47 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2018 r. wobec 4,93 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.

Zysk operacyjny wyniósł 16,41 mln zł wobec 5,66 mln zł zysku rok wcześniej. Wynik EBITDA wyniósł 30,56 mln zł wobec14,39 mln zł rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 420,41 mln zł w 2018 r. wobec 300,76 mln zł rok wcześniej.
"Przychody ze sprzedaży Grupy Mercator Medical w roku 2018 były rekordowo wysokie i osiągnęły poziom 420 mln zł, co oznacza czterdziestoprocentowy wzrost r/r, na który złożył się przede wszystkim ponad dwukrotny wzrost przychodów ze sprzedaży produktów pochodzących z własnej fabryki w Tajlandii oraz wzrost przychodów ze sprzedaży towarów o niecałe 5%. Wzrost przychodów ze sprzedaży produktów to efekt sukcesywnego oddawania do użytkowania w ciągu roku kolejnych linii produkcyjnych w nowej fabryce które pozwoliły zwiększyć sprzedawane wolumeny. Wzrost przychodów ze sprzedaży towarów miał także miejsce dzięki wzrostowi wolumenów sprzedaży. Wiodącą grupą asortymentową cały czas pozostają rękawice jednorazowe, które odpowiadają za 92% przychodów ze sprzedaży całej grupy kapitałowej i w 2019 roku spodziewany jest wzrost ich udziału jako efekt wykorzystania pełnych mocy produkcyjnych nowej tajskiej fabryki" - czytamy w sprawozdaniu finansowym.
"Realizowaliśmy z sukcesami założenia strategii rozwoju zarówno w obszarze dystrybucji, gdzie sprzedaż w Europie Zachodniej wzrosła o 221%, jak również w obszarze produkcji. Z końcem września uruchomiliśmy ostatnią linię produkcyjną w naszej flagowej inwestycji, czyli fabryce rękawic nitrylowych, dzięki czemu już w 2018 roku wartość sprzedanych rękawic z własnej produkcji wzrosła o 124%, a bieżący rok będzie już w pełni pokazywał nasze możliwości wytwórcze przy dalszej ekspansji handlowej" - skomentował prezes Wiesław Żyznowski, cytowany w komunikacie.
Dzięki sukcesywnemu oddawaniu nowych mocy wytwórczych i globalnemu popytowi na rękawice jednorazowe wyraźnie przyspieszył długoterminowy trend wzrostowy skali działalności Grupy Mercator. O ile w pierwszej połowie roku skonsolidowane przychody wzrosły o 19% r/r, o tyle w III kw. o 46%, a w IV kw. już o 74% do 131,7 mln zł, podano także.
"Choć rezultaty finansowe, wypracowane dzięki tak szybkiej ekspansji sprzedażowej, wykazują duże dynamiki, to mamy zdecydowanie większe ambicje. Wyniki roku 2018 byłyby istotnie wyższe, gdyby nie aprecjacja dolara w II połowie roku, która spowodowała spadek marż w segmencie dystrybucyjnym. Z kolei zysk netto nie powinien być wprost porównywany do lat wcześniejszych ze względu na czysto księgową wycenę kredytu dolarowego oraz wyższe koszty finansowe, ściślezwiązane z finansowaniem wzrostu mocy wytwórczych" - podkreślił członek zarządu ds. finansowych Witold Kruszewski.
Nowa fabryka zwiększyła możliwości bezpośrednich dostaw kontenerowych do klientów w USA. Na rynku tym w 2018 roku Grupa Mercator Medical potroiła sprzedaż, realizując największy nominalny wzrost wartości przychodów z pojedynczego rynku (+62,5 mln zł). Z kolei największy procentowy wzrost przychodów wśród istotnych rynków zanotowano we Włoszech, gdzie wartość sprzedaży zwiększyła się o 586% r/r do 5,7 mln zł, podano też w materiale.

W ujęciu jednostkowym zysk netto w 2018 r. wyniósł 4,51 mln zł wobec 5,1 mln zł zysku rok wcześniej.
Grupa Mercator Medical podaje, że jest liderem w Polsce oraz jednym z kluczowych graczy w Europie Środkowo-Wschodniej na rynku jednorazowych rękawic medycznych. Należy do niej zakład produkcyjny w Tajlandii. Grupa działa globalnie w ponad 50 krajach. W 2013 r. spółka debiutowała na GPW.
(ISBnews)