Liczba samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5 tony sprowadzonych do Polski w lipcu br. wzrosła o 6,5% r/r do 95 178 pojazdów, poinformował IBRM Samar. Wynik po 7 miesiącach br. wynosi 597 371 sztuk i jest o 1,7% wyższy niż uzyskany przed rokiem.

"Tegoroczny wynik uzyskany w lipcu nie jest dla nikogo zaskoczeniem. Pierwszy miesiąc wakacji od wielu lat jest okresem 'żniw' dla importerów. W tym roku lipiec miał aż 23 dni robocze, w przeliczeniu na 1 dzień średnia liczba rejestracji wyniosła 4 138 sztuk. Systematycznie rosnące wyniki importu notowane były już w marcu, kwietniu i maju, odpowiednio: 4 257, 4 469 i 4 218 sztuk. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku - podobnie jak w poprzednim - import znowu przekroczy barierę 1 miliona sztuk" - czytamy w komunikacie.

Zdecydowaną większość stanowią samochody osobowe - 461 052 sztuki, co stanowi 91,8 proc. rynku. Jeżeli chodzi o wiek - statystyczny samochód sprowadzony w tym roku do Polski ma 11 lat i 7 miesięcy. To mniej, niż wynosi średni wiek samochodów osobowych w parku na koniec 2018 roku (blisko 15 lat). W pierwszym półroczu najpopularniejszym rocznikiem wśród importowanych aut jest 2008 (36 903 sztuki), podano również.

Rewolucja w prowadzeniu ewidencji przebiegu pojazdu. Rozliczaj 100% VAT - dzięki aplikacji Infor Kilometrówka do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu

Średni wiek importowanych aut wynosi na koniec lipca 11 lat i 8 miesięcy i wciąż jest niższy od średniej w bazie parku na koniec grudnia 2018 roku, która w przypadku samochodów osobowych wynosi 14 lat i 10 miesięcy, a samochodów dostawczych 14 lat i 3 miesiące.

Reklama

"Warto zwrócić uwagę na fakt, że w przypadku aut zasilanych benzyną średni wiek wynosi 12 lat i 9 miesięcy, a w przypadku silników wysokoprężnych - 10 lat i 6 miesięcy. Udział tych ostatnich zaczął rosnąć w ostatnich latach. W przypadku samochodów typowo osobowych (bez minibusów), w lipcu udział diesla wyniósł 45,1 proc. To największy wskaźnik od grudnia 2015 roku. Dominującym źródłem samochodów z napędem diesla są Niemcy, Francja i Belgia. Z tych trzech krajów przyjeżdża do nas blisko 79 proc. używanych aut" - czytamy także.

TOP 10 krajów, które stanowiły najważniejsze źródło importu w lipcu 2019 wraz ze zmianą procentową w odniesieniu do lipca roku ubiegłego przedstawia się następująco:

1. Niemcy - 54 304 szt., +5,2 proc.,

2. Francja - 9 356 szt., +9,3 proc.,

3. Belgia - 7 100 szt., +7,8 proc.,

4. Holandia - 3 786 szt., -4,8 proc.,

5. Włochy - 3 762 szt., +6,9 proc.,

6. Stany Zjednoczone - 3 377 szt., +27,2 proc.,

7. Szwajcaria - 2 598 szt., -7,1 proc.,

8. Austria - 2 425 szt., +17,5 proc.,

9. Dania - 2 370 szt., +0,5 proc.,

10. Szwecja - 2 157 szt., +16,4 proc.



















Natomiast TOP10 najczęściej importowanych marek w 2019 roku:

1. Volkswagen - 69 790 szt.,

2. Opel - 61 234 szt.,

3. Ford - 51 410 szt.,

4. Audi - 49 838 szt.,

5. Renault - 39 504 szt.,

6. BMW - 34 906 szt.,

7. Peugeot - 30 572 szt.,

8. Citroen - 29 249 szt.,

9. Mercedes - 25 641 szt.,

10. Toyota - 22 095 szt.



















>>> Czytaj też: