„»Bajpas kartuski« - to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 (Gdańsk Kiełpinek – Kokoszki – Stara Piła) i 229 (Stara Piła – Glincz). Trasa ma powstać w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia – Kościerzyna – Maksymilianowo.

Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą – napisano w komunikacie urzędu.

Porozumienie ma na celu wspólne „przygotowanie do końca 2021 r. trasy objazdowej dla pociągów pasażerskich w ciągu linii kolejowych nr 229 i 234” oraz uruchomienie na czas trwania modernizacji i elektryfikacji linii 201.

Na prace przy „bajpasie kartuskim” ma składać się modernizacja przez PKP PLK ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki – Stara Piła – Żukowo – Glincz oraz rozbudowa stacji Gdańsk Kiełpinek wraz z budową około 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek – Gdańsk Kokoszki. Ta druga część inwestycji ma być realizowana przez PKM przy współpracy z miastem Gdańsk.

Reklama

"Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów połączeń kolejowych pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem, powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz. Chcemy wykorzystać tę trasę jako objazd na czas modernizacji linii 201” – mówi cytowany w komunikacie marszałek pomorski Mieczysław Struk.

Jak poinformował PAP rzecznik prasowy PKP PLK Mirosław Siemieniec, modernizacja linii kolejowej 201 będzie trwała w latach 2020-2023, a prace na odcinku tej trasy, którego dotyczy budowa „bajpasu kartuskiego” zaczną się w 2021 lub 2022 r.

Rzecznik zakomunikował, że PKP PLK w tym roku ogłoszą przetarg w formule „projektuj – wybuduj” dla „bajpasa kartuskiego” oraz przetarg na roboty budowlane na kolejnym odcinku linii nr 229, między Glinczem a Kartuzami.

>>> Czytaj też: Via Baltica coraz bliżej. Wydano zezwolenie na realizację odcinka drogi S61