Belgijska filia brytyjskiego biura podróży Thomas Cook złożyła w poniedziałek wniosek o upadłość. Pracę straci ok. 500 pracowników.

Dziesiątki tysięcy Belgów dokonało rezerwacji w tej firmie, wielu z nich poprzez sieć biur Neckermann. Jak podają media, 72 tys. Belgów jest uprawnionych do zwrotu poniesionych kosztów z belgijskiego funduszu gwarancyjnego.

Jednak fundusz, jak informuje portal VRT, potraktuje priorytetowo tych klientów, którzy ucierpieli z powodu bankructwa, będąc za granicą. Potem pracownicy rozpoczną rozpatrywać roszczenia tysięcy innych osób, które nie pojechały na wakacje.

Mark De Vriendt z funduszu powiedział VRT News, że jak dotąd udało się zapewnić turystom loty powrotne do 6 października.

Reklama

„Klienci Thomasa Cooka i Neckermanna mają dwa lata na zgłoszenie roszczenia. Nie oznacza to jednak, że zwrot pieniędzy potrwa dwa lata” - dodał De Vriendt.

Roszczenia będą rozpatrywane w porządku chronologicznym zgodnie z datą wyjazdu anulowanego urlopu. Osoby, które odwołały urlop z powodu problemów w firmie Thomas Cook, mogą złożyć je za pośrednictwem strony internetowej funduszu gwarancji podróży.

Thomas Cook - najstarsze i jedno z największych biur podróży na świecie - ogłosiło upadłość przed tygodniem. Jak podkreślają eksperci, główną przyczyną jego problemów było to, że firma nie potrafiła w porę zareagować na globalne zmiany na rynku turystycznym, takie jak rozwój tanich linii lotniczych, powstawanie portali typu booking.com i AirBnB czy przenoszenie sprzedaży usług do internetu.

Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP)