Pierwsze samoloty z lotniska w Radomiu odlecą rok później niż zakładano, czyli wiosną 2022 roku - poinformowało we wtorek Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze". Wyjaśniono, że jest to związane z problemami dotyczącymi przetargu na budowę nowego terminala.

Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (PPL) ogłosiło przetarg na budowę terminala 30 września, a otwarcie ofert zaplanowano na 21 października. Trzy firmy zainteresowane budową obiektu - Hochtief Polska z Warszawy, Mirbud ze Skierniewic i Budimex z Warszawy - złożyły jednak odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Skarżyły się m.in. na zbyt krótki termin realizacji inwestycji określony w warunkach zamówienia.

W związku z odwołaniami, Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" zdecydowało się zmienić warunki przetargu. Najpierw wydłużono czas realizacji inwestycji do 16 miesięcy i przesunięto termin otwarcia ofert na 7 listopada. Ostatecznie - jak poinformował rzecznik PPL Piotr Rudzki - wychodząc naprzeciw potencjalnym wykonawcom inwestycji, PPL wydłużył termin realizacji tego zamówienia do 20 miesięcy. Zmienił się też termin otwarcia ofert; nastąpi to 15 listopada.

Rzecznik przyznał, że wydłużenie czasu budowy terminala wpłynie na termin zakończenia budowy całego lotniska w Radomiu. Zgodnie z wcześniejszymi planami miało być ono gotowe pod koniec 2020 roku. Tymczasem umowa z wykonawcą terminala może zostać najwcześniej podpisana na początku 2020 r., a wówczas prace przy budowie tego obiektu zakończyłyby się w II połowie 2021 r., a budowa całego lotniska - na przełomie roku 2021/2022. Oznacza to, że pierwsze samoloty z radomskiego portu odlecą rok później niż zakładano, czyli dopiero wiosną 2022 roku.

Szacunkowy koszt inwestycji to ok. 270 mln zł. Przedmiotem zamówienia jest wybudowanie terminala o powierzchni 30 tys. m kw. W budynku ma się znajdować m.in. 30 stanowisk check-in, 10 - kontroli bezpieczeństwa i po osiem - kontroli dokumentów przy wylotach i przylotach.

Reklama

Ponadto, w terminalu będzie 10 bramek wylotowych i trzy karuzele do odbioru bagażu. W strefie komercyjnej, przystosowanej do potrzeb głównie pasażerów lotów czarterowych, zaplanowano punkty gastronomiczne i handlowe. Zdaniem PPL terminal na lotnisku w Radomiu ma być najnowocześniejszym tego typu obiektem w Polsce. Będzie przygotowany na przyjęcie 3 mln pasażerów rocznie. W przyszłości będzie go można rozbudować nawet do potrzeb 9 mln pasażerów.

Po wybudowaniu prawie od podstaw nowego portu lotniczego, Radom przejmie część ruchu lotniczego z Lotniska Chopina w Warszawie, głównie loty czarterowe i niskokosztowe.

>>> Czytaj też: Boom na połączenia kolejowe Polski z zagranicą. Na naszych trasach ciągle tłoczno