"Wyniki za 2019 r. charakteryzują się niższymi wartościami przewozów niż w zeszłym roku. Największy wpływ na spadki przewozów, wg dotychczas dostępnych danych, ma mniejsza liczba przewozów towarów związanych z budownictwem, sektorem energetycznym oraz przemysłem ciężkim" - powiedział cytowany w komunikacie Ignacy Góra, prezes UTK.
"Funkcjonowanie przewoźników kolejowych w swojej tradycyjnej roli, jako przedsiębiorców gwarantujących przewóz towarów masowych jest w bardzo dużym stopniu zależne od przebiegu dużych projektów infrastrukturalnych czy stopnia zapotrzebowania sektora energetycznego. Dlatego tak ważne jest stwarzanie nowych możliwości wykorzystania transportu kolejowego" - dodaje Góra.
Urząd poinformował też, że przewoźnicy towarowi w samym wrześniu przewieźli ponad 19,6 mln ton ładunków. W stosunku do września ubiegłego roku wartość ta jest niższa o 4,7 proc.
Średnia odległość przewozu jednej tony ładunku we wrześniu wyniosła 234 km i była niższa o blisko 10 km w porównaniu z wrześniem ubiegłego roku.
Według UTK największy udział, według masy przewiezionych towarów, przypadł w pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku spółce PKP Cargo (40,7 proc.) oraz DB Cargo Polska (16,9 proc.) i spółce Lotos Kolej (5,4 proc.).(PAP)
autor: Łukasz Pawłowski