Warszawa, 15.11.2019 (ISBnews) - Inter Cars odnotowało 65,8 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2019 r. wobec 63,84 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.

Zysk operacyjny wyniósł 95,44 mln zł wobec 81,11 mln zł zysku rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 2 241,23 mln zł w III kw. 2019 r. wobec 2 035,66 mln zł rok wcześniej.

"W III kwartale 2019 roku grupa odnotowała 10,1% wzrost skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem 2018 roku. Wzrost przychodów skonsolidowanych za okres 9 miesięcy 2019 wyniósł 11,5%. Sprzedaż eksportowa rozumiana jako sprzedaż realizowana przez zagraniczne spółki dystrybucyjne oraz sprzedaż bezpośrednia (z Inter Cars ) do kontrahentów zagranicznych (głównie z rynków wschodnich) wzrosła o 16,7% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego" - czytamy w raporcie.

W I-III kw. 2019 r. spółka miała 181,26 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 180,39 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 6 490,83 mln zł w porównaniu z 5 822,32 mln zł rok wcześniej.

"W okresie 9 miesięcy 2019 w porównaniu do analogicznego okresu 2018 roku, sprzedaż eksportowa z Polski wzrosła o 8,4%, natomiast dynamika przychodów ze sprzedaży eksportowej spółek zagranicznych wyniosła 17,4%. Przychody Inter Cars z rynku krajowego stanowiły około 52 % przychodów łącznie całej grupy kapitałowej (uwzględniając wyłączenia konsolidacyjne) natomiast w analogicznym okresie poprzedniego roku udział przychodów Inter Cars z rynku krajowego wynosił 54%" - czytamy dalej.

Rynek polski pozostaje podstawowym rynkiem sprzedaży dla grupy kapitałowej. W okresie 9 miesięcy 2019 roku, grupa otworzyła 4 nowych filii poza granicami kraju.

"Skonsolidowana marża na sprzedaży towarów za 3 kwartały 2019 roku wyniosła 29,9%. W porównywanych okresach wpływ różnic kursowych na zmianę marży był następujący: 0,1 pkt proc. za okres 3 kwartałów 2019 roku i 0,1 pkt proc. w analogicznym okresie 2018 roku. Po wyeliminowaniu wpływu różnic kursowych marża wyniosłaby odpowiednio 29,8% dla 3 kwartałów 2019 oraz 29,6% dla 3 kwartałów 2018 roku. Udział kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu, za okres 9 miesięcy 2019 roku, w stosunku do przychodów ze sprzedaży wynosi 15,2% i jest wyższy o 0,5 pkt proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego (14,7%). Na wzrost kosztów mają wpływ zdarzenia jednorazowe, opisane w punkcie 2 sprawozdania z działalności, W III kwartale 2019 roku nie rozpoznano nowych zdarzeń jednorazowych, a wysokość kosztów zdarzeń jednorazowych z pierwszego półrocza nie uległa zmianie" - wymieniono również.

Skonsolidowany zysk netto za okres 9 miesięcy 2019 roku wynosi 181 260 tys. zł i jest wyższy o 1 mln zł od zysku za 9 miesięcy 2018 roku.

"Należy jednak zwrócić uwagę na wpływ korekt wynikających z wprowadzenia MSSF 16 dot. rozpoznania leasingów na pozycje rachunku zysków i strat oraz bilansu w roku 2019. Po wyeliminowaniu wpływu MSSF 16 zysk za 9 miesięcy 2019 wyniósłby 186 268 mln zł i jest większy od zysku za okres 9 miesięcy 2018 o 3,3%. Jednocześnie po wyeliminowaniu wpływu zdarzeń jednorazowych opisanych w punkcie 2 poniższego sprawozdania, zysk za okres 9 miesięcy 2019 wyniósłby 196,3 mln zł i byłby większy od zysku za analogiczny okres 2018 roku o ok. 8,8%" - wskazano także. 

Wskaźnik Dług netto/EBITDA wyniósł 2,57x na 30 września 2019 r. (3,29x analogicznie w 2018 roku). Na spadek wartości wskaźnika miały wpływ: - skrócenie długości cyklu rotacji zapasów z 149 dni do 143 dni, zwiększenie wartości zobowiązań handlowych przekazanych do faktoringu (wartość na dzień 30.09.2019 wyniosła 47,9 mln zł), co spowodowało wzrost rotacji zobowiązań o 1 dzień, wydłużenie terminu płatności z wybranymi dostawcami, dodano także.

W ujęciu jednostkowym zysk netto w I-III kw. 2019 r. wyniósł 147,82 mln zł wobec 198,68 mln zł zysku rok wcześniej.

Inter Cars to największy dystrybutor części zamiennych do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Spółka zadebiutowała na warszawskiej giełdzie w 2004 r.

(ISBnews)