"Wzrost gospodarczy pozostanie solidny, choć spowolni do 3,0 proc. z 3,8 proc. w 2020 r. Zarówno prywatne, jak i publiczne inwestycje spowolnią, a niski wzrost globalnego handlu ograniczy (dynamikę - PAP) eksportu. Wzrost konsumpcji prywatnej stopniowo wyhamuje, wraz z zanikiem wpływu nowych transferów socjalnych i obniżek podatków. Malejące przyrosty zatrudnienia oraz stały spadek pracujących skutkować będzie (...) redukcją stopy bezrobocia" - napisano w raporcie.
OECD rekomenduje zacieśnienie polityki fiskalnej w Polsce.
"Pomimo solidnego wzrostu, mocno ekspansywna polityka fiskalna w 2019 i 2020 r. zwiększy deficyt (sektora gg - PAP) z 0,2 proc. w 2018 r. do 1,4 proc. w 2021 r. (...) Właściwe byłoby dokonanie zacieśniania fiskalnego, by zrównoważyć rosnącą presję wydatkową związaną ze starzeniem się społeczeństwa w średnim terminie" - uważa OECD.
OECD prognozuje, że inflacja w Polsce w 2020 r. wyniesie 2,9 proc., a rok później 2,8 proc., w związku z czym wcześniejsza niż w 2021 r. podwyżka stóp procentowych mogłaby ograniczyć presję inflacyjną.
"Wzrost płac może pozostać solidny, co odzwierciedla rosnące ograniczenia po stronie podażowej, stałe podwyżki płacy minimalnej oraz podwyżki w sektorze publicznym. Rosnące koszty pracy, ceny energii, a także podwyżki akcyzy na tytoń, będą pchać inflację w górę w latach 2020-21. Choć oczekuje się, że bank centralny utrzyma stopy procentowe na niezmienionym poziomie w najbliższych 2 latach, rozpoczęcie wcześniejszych podwyżek stóp procentowych pomogłoby ograniczyć presję inflacyjną" - napisano w raporcie.
OECD rekomenduje Polsce przeprowadzenie reform strukturalnych, które miałyby wzmocnić wzrost gospodarczy w średnim terminie, dotyczących spadającej liczby osób w wieku produkcyjnym oraz niskiej wydajności pracy.
Wśród propozycji reform znajdują się: zwiększenie dostępności wysokiej jakości opieki nad dziećmi, by poprawić udział kobiet w rynku pracy; stworzenie ram monitoringu imigracji oraz wprowadzenie polityki integracyjnej, by przyciągnąć i zatrzymać w Polsce wykwalifikowanych imigrantów; zachęcanie do dłuższego uczestnictwa w rynku pracy; zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn; prowadzenie przewidywalnej i długoterminowej polityki klimatycznej, przy stosowaniu zachęt podatkowych.
Poniżej tabela z prognozami OECD z listopada 2019 r., z porównaniem do prognoz z maja:
Prognozy z: | XI '19 | | | V '19 | |||||||||||
2019 | 2020 | 2021 | | | 2019 | 2020 | |||||||||
wzrost PKB | 4,3 | 3,8 | 3,0 | | | 4,2 | 3,5 | ||||||||
konsumpcja prywatna | 4,2 | 4,7 | 3,8 | | | 4,7 | 4,2 | ||||||||
spożycie publiczne | 3,9 | 4,4 | 3,4 | | | 5,3 | 4,8 | ||||||||
inwestycje | 8,6 | 4,6 | 3,3 | | | 5,8 | 5,6 | ||||||||
popyt krajowy | 5,0 | 4,6 | 3,6 | | | 4,9 | 4,5 | ||||||||
eksport | 4,5 | 3,0 | 3,2 | | | 6,3 | 4,9 | ||||||||
import | 4,7 | 4,2 | 4,3 | | | 6,9 | 6,8 | ||||||||
| | ||||||||||||||
bezrobocie | 3,4 | 3,1 | 2,8 | | | 3,5 | 3,3 | ||||||||
CPI | 2,3 | 2,9 | 2,8 | | | 1,9 | 3,0 | ||||||||
CPI bazowy (bez żywności i energii) | 1,9 | 2,5 | 2,8 | | | 1,7 | 2,9 | ||||||||
saldo C/A (w proc. PKB) | -0,1 | -0,6 | -0,9 | | | -1,2 | -1,6 | ||||||||
| | ||||||||||||||
Saldo sektora gg (proc. PKB) | -1,2 | -0,6 | -1,4 | | | -1,4 | -1,0 | ||||||||
Dług sektora gg (proc. PKB) | 47,4 | 45,6 | 45,0 | | | 47,9 | 46,6 | ||||||||
>>> Polecamy: Wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw wzrosło w październiku o 5,9 proc.