Kolejne przetargi dotyczyć będą m.in. nowego układu drogowego przy lotnisku oraz budowy obiektów; chodzi o dodatkowe budynki administracyjne, np. dla potrzeb Służby Granicznej.

Port lotniczy w Radomiu budowany jest prawie od podstaw. Na lotnisku nie ma już śladu po starym terminalu. Postępy prac widać m.in. na pasie startowym, który jest przebudowywany i wydłużany o 500 m.

Według prezesa Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze (PPL) Mariusza Szpikowskiego nowa droga startowa będzie mieć wyższe parametry pod względem nośności i wytrzymałości niż pas, z którego startują samoloty na lotnisku Chopina w Warszawie. "To przełoży się na jej trwałość i późniejsze koszty utrzymania" – podkreślił prezes PPL.

Przedstawiciel wykonującej prace spółki Max Boegl Paweł Pułkownik wyjaśnił, że najistotniejsze w przypadku nawierzchni lotniskowej jest grubość warstwy z betonu. W Radomiu wynosi ona 38 cm, na Okęciu jest kilka centymetrów cieńsza. Nowa droga startowa ma być gotowa do września 2020 r.

Reklama

Znacznie później będzie natomiast wybudowany nowy terminal. PPL jest obecnie na etapie wyłaniania wykonawcy. Do przetargu stanęły trzy firmy Najniższą cenę - blisko 241,5 mln zł - zaoferował Mirbud. Aktualnie trwa ocena ofert. PPL przewiduje wyłonienie wykonawcy w najbliższych dniach. Umowa ma być podpisana w I kw. 2020 r.

Terminal ma mieć 30 tys. m kw. W budynku będzie się znajdować m.in. 30 stanowisk check-in, 10 - kontroli bezpieczeństwa i po osiem - kontroli dokumentów przy wylotach i przylotach. Ponadto w terminalu będzie 10 bramek wylotowych i trzy karuzele do odbioru bagażu. W dużej, przystosowanej do potrzeb głównie pasażerów lotów charterowych, strefie komercyjnej zaplanowano liczne punkty gastronomiczne i handlowe.

Zdaniem PPL terminal na lotnisku w Radomiu ma być najnowocześniejszym tego typu obiektem w Polsce. Będzie przygotowany na przyjęcie 3 mln pasażerów rocznie. W przyszłości będzie go można rozbudować nawet do potrzeb 9 mln podróżnych.

Według prezesa PPL Radom pełnić ma rolę lotniska uzupełniającego dla Okęcia; przejmie część ruchu lotniczego z Lotniska Chopina, głównie loty czarterowe i niskokosztowe.

Lotnisko w Radomiu rozpoczęło działalność w maju 2014 r. To jedyny port lotniczy użytku publicznego w Polsce, który powstał bez wsparcia unijnego. Miasto zainwestowało w jego utworzenie ponad 90 mln zł. PPL kupiło radomskie lotnisko po tym, jak w połowie września ub.r. radomski sąd ogłosił upadłość spółki Port Lotniczy Radom.

>>> Czytaj też: To ma być lotnisko budowane "na wymiar". Ponad 130 firm i instytucji zgłosiło ok. 9,5 tys. uwag do koncepcji CPK