Wartość projektu MPK Poznań to ponad 131,6 mln zł. Spółka pozyskała na realizację zadania unijne dofinansowanie. Poznański przewoźnik zamierza nabyć 31 standardowych, 12-metrowych autobusów oraz sześć przegubowych, 18-metrowych. Będą one kierowane na linie nr 145, 149, 163, 175, 176, 179, 190 i 193.

"Wybór tych linii został poprzedzony wieloma analizami, przy czym najistotniejsza była gęstość zaludnienia w bezpośrednim otoczeniu przebiegu tras - wymienione linie obsługują rejony poznańskich osiedli. Zmiana taboru na zeroemisyjny oznacza lepsze powietrze w miejscach, gdzie mieszka wiele osób, a więc i wyższą jakość życia" – powiedział prezes MPK Poznań Wojciech Tulibacki.

Nowe autobusy elektryczne będą niskopodłogowe, zostaną też wyposażone w rozbudowany system informacji pasażerskiej – będą posiadały czytelne tablice kierunkowe, wewnętrzne wyświetlacze LED, system zapowiedzi głosowych, a przyciski będą oznakowane w alfabecie Braille’a.

Spółka podała, że w projekcie uwzględniono budowę w mieście nowych stacji ładowania autobusów elektrycznych. Nowe ładowarki pantografowe mają powstać na dworcu Os. Sobieskiego, na Garbarach, Górczynie oraz w zajezdni na Kaczej. W tej ostatniej lokalizacji powstanie ponadto infrastruktura do ładowania poprzez wtyczki plug-in.

Reklama

Pod koniec grudnia 2019 r. prezes MPK Wojciech Tulibacki podpisał z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę o dofinansowanie projektu "Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu". Dofinansowanie przyznano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, oś priorytetowa VI „Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach”, działanie 6.1 "Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach". Wartość projektu złożonego przez MPK Poznań to ponad 131,6 mln zł, przyznane dofinansowanie to 90 mln 950 tys. zł.

W ostatnich tygodniach poznański przewoźnik poinformował o odebraniu wszystkich 15 przegubowych autobusów elektrycznych dostarczanych przez spółkę Solaris Bus & Coach. Zamówienie o wartości ponad 70 mln zł podpisano przed rokiem, dotyczyło 21 pojazdów, w tym 15 autobusów przegubowych i sześciu standardowej długości. (PAP)

autor: Rafał Pogrzebny