Według Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), epidemia koronawirusa, która wybuchła w Chinach, spowodowała, że wiele fabryk motoryzacyjnych w tym kraju przerwało produkcję. Oznacza to przestój w wielu zakładach na całym świecie.

Jak powiedział PAP szef SDCM Alfred Franke, w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa w Europie, zagrożone są kolejne europejskie fabryki producentów pojazdów. "Ostatnio, przedstawiciel jednego z producentów elektroniki (firmy MTA), po tym, jak włoskie władze zamknęły fabrykę elektroniki w Lombardii, powiedział w wywiadzie dla Financial Times, że jeżeli pracownikom jego firmy w Codogno nie pozwoli się wrócić do pracy w ciągu kilku dni, linie produkcyjne w oddziałach Fiata zostaną zatrzymane, a problem dotknie także zakłady Renault, BMW i Peugeot" - wskazał.

Dodał, że w przeciętnym samochodzie znajduje się około 30 tysięcy części pochodzących od setek dostawców. "Wystarczy, że zabraknie jednej z nich, by montownia musiała zatrzymać całą linię produkcyjną. Nie bez powodu mówi się, że łańcuch dostaw jest tak silny jak jego najsłabsze ogniwo. Dlatego też dłuższe przerwy w dostawach nawet tych pozornie mniej istotnych części i komponentów to problem nie tylko dla producentów pojazdów, ale również ich dostawców części, którzy nagle nie mają zbytu" - zaznaczył.

Reklama

Zdaniem Frankego, rozprzestrzenianie się wirusa powoduje efekt domina, który wpłynie na tegoroczne wyniki branży motoryzacyjnej także i w Polsce, która określana jest mianem zagłębia producentów części motoryzacyjnych.

"Jeżeli problem wirusa nie zostanie szybko opanowany niewykluczone, że firmy motoryzacyjne będą potrzebować unijnej czy regionalnej pomocy" – powiedział.

SDCM wskazuje, że na razie trudno szacować straty, jednak już teraz badania Stowarzyszenia wskazują na zauważalne zakłócenia w łańcuchach dostaw - tak wskazało prawie 50 proc. badanych firm, ponad 30 proc. firm wskazało, na przewidywalny negatywny wpływ na przychody.

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych to 148 największych graczy przemysłu i rynku części motoryzacyjnych, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości ponad 130 mld złotych rocznie tworzących blisko 294 tys. miejsca pracy. (PAP)

autorka: Longina Grzegórska-Szpyt