"Spadek nie jest tak duży, jak można było sądzić (...) najwięksi pesymiści przewidywali 10 proc." - powiedział ekspert Comite des constructeurs francais d'automobiles (CCFA) Francois Roudier.

Teraz jednak producenci samochodów mogą odczuć skutki epidemii, ponieważ przestają do nich docierać części z Chin i "pewne modele mogą stać się we Francji niedostępne" - ocenia Roudier.

Szef grupy PSA Carlos Tavares powiedział we wspólnym programie telewizji LCI i RTL oraz internetowej telewizji dziennika "Le Figaro", że na 8 tys. dostawców koncernu 300 znajduje się w Chinach, co "w sposób ewidentny uzależnia europejskie fabryki PSA od dostaw" z tego kraju.

AFP podkreśla, że spadki sprzedaży w Niemczech są szczególnie niepokojące, ponieważ jest to najważniejszy europejski rynek dla sektora motoryzacji.

Reklama

Amerykanie nadal kupują samochody, ale analitycy sektora motoryzacyjnego ostrzegają, że problemy firm samochodowych ze sprzedażą, produkcją i ustalaniem cen zaczną się zapewne jeszcze w marcu - relacjonuje Reuters.

Hyundai, którego model SUV Palisade jest szczególnie popularny w USA, zapewnił w poniedziałek w komunikacie, że ma jeszcze zapas tych aut na 40 dni, mimo problemów z koronawirusem. Koncern wstrzymał w lutym produkcję w Korei Południowej ze względu na brak dostaw części z Chin.

W środę japoński koncern Toyota poinformował, że w związku z epidemią koronawirusa sprzedaż jego samochodów w Chinach spadła w lutym o 70,2 proc. Według stowarzyszenia China Passenger Car Association (CPCA) sprzedaż wszystkich samochodów w Chinach od 1 do 23 lutego spadła o 89 proc.

Produkcję w części swych fabryk w Chinach, Korei Południowej i Japonii wstrzymały też koncerny Nissan, Honda, Hyundai Motor, Kia Motors i filia Renault.

Pod koniec lutego Nissan i Honda poinformowały, że odłożą wznowienie produkcji w części swych chińskich zakładów ze względu na wytyczne tamtejszych władz. Nie poinformowano, do kiedy fabryki pozostaną zamknięte. Koncerny ostrzegły wówczas, że dłuższe wstrzymanie produkcji w Chinach spowoduje brak dostaw części na rynki i może zaszkodzić poważnie sektorowi motoryzacyjnemu na całym świecie. (PAP)

fit/ akl/