W związku z wprowadzeniem przez rządy różnych działań, w tym ograniczeń podróży i innych restrykcji wiele lotów zostało anulowanych, a pasażerowie muszą organizować sobie transport na własną rękę. Wyjątkowa sytuacja związana z rozprzestrzenianiem się koronawirusa może sprawiać, że pasażerowie nie będą pewni swoich praw.

"W świetle masowego anulowania lotów i opóźnień, z którymi zmagają się pasażerowie i przewoźnicy z powodu pandemii Covid-19, Komisja chce dać pewność prawną w zakresie stosowania praw pasażerów w UE" - podkreśliła cytowana w komunikacie KE unijna komisarz ds. transportu Adina Valean.

Jak wyjaśniła w przypadku odwołania lotu, przewoźnik musi zwrócić pieniądze za bilet lub zmienić trasę. Jeśli pasażerowie sami zdecydują się odwołać podróż, zwrot kosztów biletu będzie zależał od jego rodzaju (czy był bezzwrotny, czy nie). Firmy zamiast pieniędzy mogą też zaoferować konsumentom kupony do wykorzystania w przyszłości.

Wytyczne wyjaśniają, że obecne okoliczności są "nadzwyczajne", w związku z czym nie można powoływać się na niektóre prawa. Chodzi np. o odszkodowanie za odwołany lot w terminie krótszym niż dwa tygodnie od jego daty. W normalnych okolicznościach jeśli przelot nie doszedłby do skutku pasażerowie mogliby liczyć na rekompensaty.

Reklama

UE to jedyny obszar na świecie, w którym obywatele są chronieni zbiorem praw pasażerów - bez względu na to, czy podróżują samolotem, koleją, statkiem, autobusem czy autokarem. Przewoźnicy muszą zaoferować zwrot kosztów (zwrot biletów) lub zmianę planu podróży pasażerom, których usługi zostały odwołane. Firmy - w razie perturbacji - muszą również zapewnić opiekę taką jak posiłki i zakwaterowanie dla pasażerów.

>>> Czytaj też: Polska tarcza antykryzysowa. Rząd ogłasza szczegóły pakietu dla gospodarki