"Jest to kolejna inicjatywa realizowana we współpracy z kolejami litewskimi, która ma nie tylko cele biznesowe, ale jest także elementem realizowania unijnej polityki w zakresie ochrony środowiska i podnoszenia poziomu bezpieczeństwa w transporcie" - napisano.

Cytowany w komunikacie prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz podkreśla, że współpraca polskich i litewskich kolejarzy przy przewozach intermodalnych jest perspektywiczna. "Rocznie między Polską a Litwą przewożonych jest 50 mln ton ładunków, ale tylko około 1 proc. tej masy wozi się koleją. Monopol na te przewozy mają w praktyce przedsiębiorstwa samochodowe i chcemy, aby kolej część tych ładunków przejęła" – powiedział.

Prezes wskazuje ponadto, że działania polskiej i litewskiej spółki mogłyby służyć także realizacji unijnej polityki transportowej i środowiskowej. Co roku granicę polsko-litewską przekracza bowiem aż 2,5 mln tirów i zmniejszenie natężenia tego ruchu przyczyniłoby się do obniżenia emisji dwutlenku węgla oraz zwiększenia poziomu bezpieczeństwa na drogach.

Cytowany w komunikacie wiceminister aktywów państwowych Janusz Kowalski zwraca uwagę, że kolej w Polsce i Europie ma ogromny i niewykorzystany potencjał w przewozach towarowych.

Reklama

"Porozumienie PKP Cargo i LG Cargo pozwoli ten potencjał lepiej wykorzystać. Będzie to także realizacja programu +tiry na tory+, który ma służyć odciążeniu polskich dróg" – dodaje wiceminister Kowalski.(PAP)

autor: Łukasz Pawłowski