Mimo panującej pandemii koronawirusa prace przy budowie tunelu pod Świną są kontynuowane – wynika z informacji służb prasowych obsługujących inwestycję. Wszystkie spotkania kadry biurowo-technicznej wykonawcy odbywają się w formie wideokonferencji, a pracownicy kontaktują się ze sobą telefonicznie.

Po stronie wyspy Uznam coraz bardziej widoczne są fundamenty zakładu separacji urobku. W tej części Świnoujścia powstaje także hala zakładu prefabrykacji. Będą w nim wytwarzane na bieżąco segmenty żelbetowe wykorzystywane do obudowy tunelu.

Wykonawca kontynuuje także prace przy montażu koszy zbrojeniowych oraz przy wykonywaniu ścian szczelinowych dla komory startowej maszyny drążącej tunel. Samo urządzenie drążące powinno przypłynąć z Chin do Polski pod koniec wakacji br.

Po stronie wyspy Wolin trwa cały czas porządkowanie terenu po wycince drzew i krzewów oraz usuwanie kolizji elektroenergetycznych średniego napięcia. Po stronie wyspy Wolin trwa także przebudowa sieci elektroenergetycznych średniego napięcia. W tej części Świnoujścia wykonawca zintensyfikował przewierty pod ulicami dla przeprowadzania kabli po nowych trasach.

Reklama

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Plac budowy przekazano wykonawcy w październiku 2019. Tunel realizuje konsorcjum firm PORR SA, która jest jego liderem, PORR Bau GmbH, Gulermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhut i Energopol Szczecin.

Najważniejszą częścią projektu ma być tunel o długości 1,76 kilometra, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji wynosi ok. 913 mln zł, a dofinansowania unijnego - 776 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość kontraktu na zaprojektowanie i budowę przekracza 793 mln zł.

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 km jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu ma mieć 12 metrów; ma tam powstać dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, a poniżej jezdni - galeria ewakuacyjna.

Tunel ma być gotowy do września 2022 r. (PAP)

autor: Kacper Reszczyński