Do aktywacji usługi eSkrzynka niezbędny jest profil zaufany. Po zalogowaniu należy wybrać założenie eSkrzynki i wypełnić specjalny formularz, po czym aktywować usługę.

Na wskazany adres poczty elektronicznej - bez konieczności chodzenia na pocztę - będzie można otrzymać zeskanowane takie pisma polecone, jak korespondencja z urzędu gminy, spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej. Datą doręczenia jest dzień pobrania pliku z eSkrzynki.

Dodatkowo, po miesiącu od zeskanowania przesyłka trafi do adresata w oryginalnej, papierowej formie, bez awizo, nie trzeba będzie iść po nią na pocztę.

"To projekt, nad wdrożeniem którego pracowaliśmy od dawna. Obecna sytuacja przyspieszyła tylko jego realizację" - mówi, cytowany w komunikacie, minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Reklama

Jak podkreśla ministerstwo, elektronicznie można dostać tylko korespondencję, czyli list. Taką drogą nie dotrą pisma z sądów, prokuratur, organów ścigania czy komorników sądowych. Po nie nadal trzeba udać się na pocztę.

"Nasza usługa to gwarancja jakości i najwyższych standardów bezpieczeństwa. To niezwykle istotna zmiana dla wszystkich obywateli, podmiotów publicznych, ale też zmiana dla samej Poczty, która zmienia model biznesowy z tradycyjnego na elektroniczny" – oświadczył wiceprezes Poczty Polskie Tomasz Janka.

Ministerstwo Cyfryzacji podkreśliło, że usługa w takiej formie to rozwiązanie na czas pandemii i będzie dostępna tylko do 30 września 2020 r.(PAP)