Idea tworzenia miast czy dzielnic biznesowych wokół portów lotniczych pod nazwą Airport Cities nie jest nowością. Przy różnych portach lotniczych w Europie i na świecie takie miejsca powstają od wielu lat. Pierwsze powstało w latach 70. ubiegłego stulecia w USA, a pierwsze w Europie zbudowano wokół lotniska Schiphol w Amsterdamie około 20 lat temu. Dzisiaj jest to potężny kompleks centrów biznesowych, kongresowych, hotelowych, apartamentowców itp.
- Taki trend rozwoju wynika z tendencji rozpraszania się aglomeracji miejskich i poszukiwania nowych lokalizacji poza tradycyjnymi śródmieściami miast. Powstają nowe zgrupowania miejsc pracy, a zwłaszcza tam, gdzie skupiają się węzły komunikacyjne, gdzie krzyżuje się przepływ ludzi, towarów oraz informacji. Układ tych elementów wokół lotniska aż prosi się o zagospodarowanie. Zaczyna się więc tworzyć skupiska biznesu, które wcześniej były zarezerwowane dla miast, albo raczej niektórych dzielnic tych miast. A tereny wokół lotniska warszawskiego mają pewną przewagę nad innymi portami lotniczymi. Otóż położenie w graniach miasta powoduje, że biznesmeni podróżujący do Warszawy chcąc czy nie chcąc, i tak muszą przejść przez teren lotniska. Więc jeśli teren ten będzie atrakcyjny i odpowiednio zagospodarowany, a także w odpowiedniej aranżacji architektonicznej, to będzie skłaniał do zastanowienia się nad usytuowaniem biznesu tutaj, a nie w centrum miasta - wyjaśnia prof. Sławomir Gzell z Politechniki Warszawskiej, autor wstępnej koncepcji architektonicznej Airport City w Warszawie.
Charakteru warszawskiego Airport City obecnie nie można dokładnie sprecyzować, gdyż od koncepcji do jego realizacji jest jeszcze sporo do zrobienia. Czy to będzie bardziej centrum finansowe, czy biznesowe, czy kongresowe dzisiaj nie wiadomo. Będzie to zależeć od zainteresowania inwestorów, którzy dojrzą w tym dobrą lokatę swojego kapitału. Z pewnością to nie jest miejsce tylko na galerię handlową, ale przede wszystkim na usługi biznesowe. Do tego powinno być wsparte dobrym zapleczem gastronomicznym i rekreacyjno-sportowym oraz parkingami.
- Koncepcja generalnie jest taka, żeby zbudować obiekty charakterystyczne architektonicznie, co będzie wyróżniało port lotniczy w Warszawie, także z lotu ptaka - dodaje prof. Sławomir Gzell.
Reklama
Jedna z koncepcji zakłada pasaże łączące terminal lotniczy z budynkami Airport City, które znalazłyby się nad poziomem ulic miasta w odpowiedniej konstrukcji i na podświetleniu (aby były widoczne z lotu ptaka). Na razie jednak wszystkie założenia są wstępnymi do właściwego projektu, który zostanie wyłoniony w drodze konkursu, co będzie możliwe po zatwierdzeniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Rozpoczęcie realizacji projektu może nastąpić za 3 - 4 lata, a jego ukończenie za 10 - 15 lat.
CO CHARAKTERYZUJE AIRPORT CITY
To kompleks budynków zlokalizowany na terenie przylegającym bądź będący w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska, skomunikowany z lotniskiem i z najbliższą aglomeracją miejską, o charakterze działalności pozalotniczej, najczęściej związany z sektorem usług, IT i handlu, a także z zapleczem gastronomicznym, hotelowym i rekreacyjnym. Airport City zazwyczaj generuje do kilku procent PKB.
PRZYKŁADY ZAGRANICZNE
Lotnisko Amsterdam Schiphol
Airport City powstało na obszarze 2,8 hektara, znajdują się tam: centra handlowe, muzeum sztuki, kasyno, poczekalnia dla rodziców z dziećmi, ekspresowy salon wellness & spa, hotele, a do tego ponad 400 tys. mkw. powierzchni biurowej, stacja kolejowa oraz metro. Zatrudnienie znalazło tam 62 tys. osób w prawie 600 firmach. Dzięki tej inwestycji lotnisko generuje od 1,5 do 2 proc. PKB. Stale się rozwija, a jedną z przyszłych inwestycji będzie m.in. pole golfowe.
Lotnisko w Sztokholmie
Airport City jest w trakcie realizacji, projekt zakłada budowę hotelu (650 pokoi dla 1,5 tys. gości), centrum kongresowego oraz powierzchni biurowych (o pow. ok. 100 tys. mkw.) do obsługi nie tylko Szwecji, ale całej Skandynawii. Lotnisko w Sztokholmie obsługuje rocznie ok. 18 mln pasażerów. W ciągu najbliższej dekady zostanie zainwestowanych w ten projekt ok. 1,5 mld euro. Przewiduje się że po zakończeniu całej inwestycji (w ciągu 10 - 15 lat) zatrudnienie znajdzie tam ok. 50 tys. osób. Otwarcie hotelu nastąpi już w 2011 r. i będzie początkiem Airport City.