Produkcja samochodów osobowych i dostawczych w naszym kraju zwiększyła się w marcu w stosunku do lutego, chociaż jeszcze nie osiągnęła poziomu ubiegłorocznego - podał monitorujący rynek instytut Samar.

W marcu wyprodukowano 79448 aut osobowych - to o 27 proc. więcej niż miesiąc wcześniej i o 1,1 proc. mniej niż przed rokiem. Natomiast produkcja samochodów dostawczych wyniosła 5579 sztuk i była o 20,4 proc. większa niż przed miesiącem i o 52 proc. mniejsza niż przed rokiem.

Ogółem w I kwartale 2009 roku fabryki w Polsce wyprodukowały ponad 210 tys. aut osobowych i dostawczych, o 21,6 proc. mniej niż rok wcześniej.

Jedynym producentem, który zwiększył tegoroczną produkcję, jest Fiat Auto Poland. Z taśm montażowych tyskiej fabryki zjechało od początku roku ponad 138 tys. pojazdów, o 25,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Najczęściej były to pandy (66,4 tys. sztuk), 500-ki (45,5 tys. sztuk) i fordy ka (24,7 tys. sztuk).

W zakładach Opla w Gliwicach powstało blisko 23 tys. aut, o 59,6 proc. mniej niż przed rokiem, a Volkswagen wyprodukował w Poznaniu nieco ponad 17,5 tys. pojazdów, co oznacza 23,3-proc. spadek.

Reklama

Najbardziej dotkliwie kryzys odczuwa żerańska fabryka FSO SA. Wynik po trzech miesiącach - 16,4 tys. wyprodukowanych aut - jest o 61,2 proc. mniejszy od ubiegłorocznego.

97,4 proc. aut osobowych z Polski trafiło w tym roku na rynki zagraniczne (189 tys. 776 sztuk), a jedynie 2,6 proc. (5097 aut) pozostało w kraju.

Od początku roku wyprodukowano u nas 15226 pojazdów użytkowych, co oznacza spadek o 57,4 proc. (20541 sztuk) w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Obaj działający w Polsce producenci takich aut odnotowali znaczne spadki produkcji: VW o 53,8 proc., do 12,9 tys. pojazdów, a Fiat Auto Poland o 70,2 proc. - do 2,3 tys. aut. 2,9 proc. tegorocznej produkcji samochodów dostawczych pozostało na krajowym rynku (443 sztuki). Zdecydowana większość - 14783 auta (97,1 proc.) trafiło na eksport.