Dom mediowy Macroscope OMD zbadał postawy Polaków wobec zakupów w pierwszym kwartale. Zapytano, czy zamierzamy ograniczać swoje wydatki w związku z kryzysem oraz o to, które wydatki (na które produkty) zamierzamy ograniczyć w pierwszej kolejności. 59,9 proc. zamierza oszczędzać na wyjazdach, wycieczkach i wakacjach. 53,7 proc. – na alkoholu i papierosach. 52,2 proc. – na rozrywce. W dalszej kolejności jest sprzęt RTV/AGD (44,6 proc.), słodycze (43,3 proc.), nowy samochód (42,9 proc.). Na końcu, ze wskazaniami poniżej 20 proc. są aktywność sportowa (18,7 proc.), produkty spożywcze (18,2 proc.), paliwo (15,6 proc. ) i leki oraz suplementy diety ( 15,3 proc.).

„Branża turystyczna jest zatem wyjątkowo narażona skutki spowolnienia gospodarczego, a dotychczasowe kursy walut z pewnością dodatkowo nie sprzyjały decyzjom o wyjazdach zagranicznych. Trudno jednak przewidzieć, czy paradoksalnie obniżenie skłonności do wydatków w tej dziedzinie nie spowoduje, że Polacy będą szukać tańszych alternatyw do wyjazdów zagranicznych i tym samym wesprą krajowy przemysł turystyczny” – napisano w raporcie.

Druga pozycja na liście cięć wydatków Polaków w dobie kryzysu to papierosy i alkohol. „Wydaje się jednak, że deklaratywny charakter badania mógł tutaj wpłynąć na wynik” – Polacy mogą po prostu szukać motywacji, by zadbać o zdrowie. Dane sprzedażowe raportowane przez Centrum Monitorowania Rynku pokazują bowiem, że przez pierwszy kwartał tego roku sprzedaż wyrobów tytoniowych i alkoholi ma się dobrze, a alkoholi wysokoprocentowych nawet bardzo dobrze, pomimo dodatkowego znacznego wzrostu cen obu kategorii w ciągu ostatniego roku. Dopiero w marcu sprzedaż wolumenowa papierosów w sklepach handlu tradycyjnego nieco spadła, trudno jednak na razie wyrokować o trendzie.