Rynek ciągnęły w górę branże dóbr szybko zbywalnych (FMCG) i motoryzacyjna, a także finanse i ubezpieczenia.
- Dynamika ukształtowała się w okolicach 20 proc. - szacuje Michał Brański, członek zarządu spółki o2, właściciela m.in. portalu o2.pl.
- Była niższa niż w latach poprzednich, ale internet pozostał jednym z niewielu mediów, które nadal notuje wzrost - dodaje Robert Biegaj, dyrektor handlowy portalu Interia.pl.
Dane o niektórych branżach są zaskakujące. Łukasz Wejchert, prezes Grupy Onet.pl, ujawnił, że portal zwiększył wpływy z reklam branży motoryzacyjnej aż o 33 proc.
Reklama
- Motoryzacja wiodła prym. Zwiększyła się też aktywność branży IT oraz turystyki - dodaje Jacek Szczęsny, dyrektor biura reklamy Gazety Prawnej (Gazetaprawna.pl i Forsal.pl).
Przedstawiciele branży potwierdzają, że kołem napędowym była branża dóbr szybko zbywalnych, czyli FMCG.
- To są klienci, którzy przez dekady zostali nauczeni, że w okresie recesji duzi zyskują kosztem średnich. Ponadto ożywiły się telekomy, branża finansowa nie spuszczała z tonu. Widać natomiast zawahanie branży odzieżowej - dodaje Michał Brański.
- Zaskakująco dobrze wypadła branża finansowo-ubezpieczeniowa, a o kryzysie tego segmentu rynku mówiono najgłośniej (27-proc. wzrost przychodów w I kwartale 2009 r. względem I kwartału 2008 r.). Odczuliśmy natomiast spadek liczby kampanii reklamowych branży motoryzacyjnej i budowlanej - dodaje Jacek Tryzno, zastępca dyrektora pionu marketingu i sprzedaży ds. sprzedaży reklamy i e-commerce portalu Wirtualna Polska.
- Nie odczuliśmy spadku ze strony żadnej z branż. Jest jednak większy nacisk reklamodawców na efektywność - dodaje Rafał Agnieszczak, właściciel Grupy Fotka.pl.
Większość przedstawicieli rynku, z którymi rozmawialiśmy, jest zadowolone z wyników sprzedaży w I kwartale.
- Pozytywnie nas zaskoczył. Był zdecydowanie lepszy od założeń, jakie poczyniliśmy, obserwując końcówkę ubiegłego roku - mówi Jacek Tryzno.
- W tym okresie wykonaliśmy praktycznie cały ubiegłoroczny budżet - podkreśla Jacek Szczęsny.
Wszyscy widzą natomiast większy nacisk klientów na kampanie zapewniające efektywność.
- Wzięciem cieszyły się zaawansowane technologicznie kampanie w formie dniówek na stronie głównej portalu, pakiety zasięgowe. Reklamodawcy interesowali się też akcjami specjalnymi i serwisami dedykowanymi - dodaje Jacek Tryzno.
Większa ostrożność reklamodawców zaostrzy walkę o budżety i użytkowników. Wyniki badania Megapanel za luty pokazują przetasowania na rynku. Wśród portali liderem jest wciąż Onet.pl, na drugim miejscu Wirtualna Polska. Zmieniła się natomiast obsada trzeciego miejsca - zajął je portal o2.pl, wyprzedzając portal Interia.pl.