Za odrzuceniem projektu, o co wnosiły sejmowej komisje, opowiedziało się 232 posłów, przeciwnych było 142, a trzech wstrzymało się od głosu.

Projekt przewidywał wprowadzenie obowiązku umieszczania na opakowaniach napojów alkoholowych przeznaczonych do sprzedaży detalicznej napisów informujących o szkodliwości picia alkoholu, w szczególności przez kobiety w ciąży lub karmiące piersią, osoby niepełnoletnie oraz kierowców. Zgodnie z projektem, minister zdrowia miał określać w rozporządzeniu, treść, wielkość i sposób umieszczania ostrzeżenia. Producenci napojów alkoholowych, którzy nie dopełniliby obowiązku ostrzegania o szkodliwości alkoholu, mieliby podlegać karze grzywny.

Projekt noweli ustawy o wychowaniu w trzeźwości przygotowało także Ministerstwo Zdrowia. Projekt, skierowany już pod obrady rządu, wprowadza dopuszczalność emisji reklam i promocji piwa w telewizji, radiu, kinie i teatrze wyłącznie między godz. 23 a 6 (obecnie reklamy mogą być emitowane od godz. 20). Ponadto zwiększona ma zostać ilość informacji dotyczących szkodliwości alkoholu, umieszczanych w punktach sprzedaży napojów alkoholowych. Mają być umieszczane w widocznym miejscu.

W projekcie zaproponowano również wprowadzenie zakazu sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na terenie stadionów i innych obiektów sportowych (podczas trwania imprez sportowych) oraz w handlu obwoźnym i obnośnym.

Reklama

Projekt wprowadza także obowiązek poddania osoby doprowadzonej do izby wytrzeźwień badaniom lekarskim oraz obowiązek natychmiastowego wezwania pogotowia przez personel takiej placówki w przypadku złego stanu zdrowia nietrzeźwego.