Zaczęła się rewolucja mobilnego dostępu do internetu – przekonują w raporcie analitycy banku inwestycyjnego Morgan Stanley. Według Ericssona, producenta sprzętu do budowy sieci, korzysta z niego za pomocą różnych urządzeń 14 proc. Polaków.
– Ten rok przyniósł w Polsce boom mobilnego internetu – przyznają zgodnie szefowie największych operatorów komórkowych. Przewidują, że wzrostowy trend utrzyma się także w 2010 roku.

Polski boom

Według danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w połowie roku w sieciach komórkowych działało blisko 1,8 mln modemów umożliwiających korzystanie z mobilnego internetu. W stosunku do końca 2008 roku ich liczba wzrosła o 67 proc., a w porównaniu z końcem czerwca 2008 roku o 143 proc. W grudniowym raporcie UKE twierdzi: „prawdopodobnym jest, że liczba ta na koniec 2009 roku zbliży się do liczby łączy xDSL (łącza wykorzystujące do dostępu miedziane linie telefoniczne – przyp. DGP), tj. 2,77 mln”.
Reklama
Optymizm regulatora studzą przedstawiciele operatorów. Jednocześnie dodają, że gdyby uwzględnić w rachunkach osoby kupujące do abonamentu komórkowego albo w ofercie przedpłaconej pakiety transmisji danych, to liczbę użytkowników mobilnego internetu wzrosłaby nawet o kilkadziesiąt procent.
Polska nie jest samotną wyspą, na której w związku z niskim nasyceniem stacjonarnym internetem nastąpił boom mobilnego dostępu. Podobnie jest na całym świecie.
Mobilny internet jest pierwszą od czasów SMS usługą, która podbiła rynek masowy – twierdzi firma badawcza Ovum. Analitycy Morgan Stanley dodają, że liczba użytkowników mobilnego internetu rośnie szybciej niż stacjonarnych łączy internetowych.
W końcu 2009 roku z mobilnego szerokopasmowego internetu za pomocą modemów, telefonów komórkowych i innych urządzeń korzysta – według różnych szacunków – 400–450 mln osób, czyli co 10. użytkownik sieci komórkowej. Według firm badawczych IDC i Infonetics Research oraz banku Morgan Stanley w 2013 roku liczba ta przekroczy 1 mld. Już w przyszłym roku liczba użytkowników mobilnego szybkiego internetu będzie większa niż szerokopasmowych łączy stacjonarnych.



Krytyczne 20 proc.

Firma badawcza Pyramid Research przewiduje, że w 2014 roku ponad połowa przenośnych komputerów będzie sprzedawana na świecie wraz z usługami mobilnego dostępu do internetu. Według Ericssona już w 2011 roku będzie to 30 proc. ogółu przenośnych komputerów. Polscy operatorzy sądzą, że w 2010 roku sprzedadzą w ten sposób ok. 100 tys. laptopów i netbooków.
Morgan Stanley ostrzega, że aby sprostać lawinowemu wzrostowi popularności mobilnego internetu, operatorzy muszą rozbudowywać pojemności sieci. Już teraz w wielu miastach USA sieć AT&T jest zapchana, a operator rozważa branie dopłat od tych klientów, którzy najintensywniej używają telefonów iPhone do surfowania w internecie.
Morgan Stanley twierdzi, że punkt krytyczny dla szybkiego wzrostu popularności szybki mobilny internet osiąga, gdy penetracja urządzeń umożliwiających doń dostęp – telefony, modemy – przekracza 20 proc. ogółu użytkowników. W Polsce wynosi 27 proc.
W ocenie analityków banku, popularność mobilnego internetu napędzają teraz multimedialne telefony komórkowe wykorzystywane do łączenia się z takimi serwisami społecznościowymi jak Facebook czy Twitter i serwisami wideo jak YouTube, a w niedalekiej przyszłości będą to czytniki e-książek i e-gazet. Prognozują, że w 2012 roku sprzedaż multimedialnych komórek zbliży się do 500 mln sztuk rocznie i będzie wyższa od sprzedaży komputerów.

Dziś liczy się cena

Według Pyramid Research, w Europie, w tym także w naszej części kontynentu, głównym czynnikiem branym pod uwagę w wyborze dostawcy mobilnego internetu jest cena, a nie np. jakość usług.
Z czerwcowych badań Ericssona wynika, że optymalna cena mobilnego internetu to ok. 30 zł miesięcznie. Z wyników badań dostępnych DGP nie wynika, jak dużego pakietu danych do przesłania miesięcznie klienci oczekują za tę kwotę. W sieci Era za 29 zł można przesłać do 300 MB danych miesięcznie (klienci korzystający z innych usług operatora kupią taki pakiet za 19 zł), a w sieci Play – 2 GB danych. Najtańsze oferty abonamentowe innych operatorów są w przedziale od 39,5 zł do 49 zł, a oferowane pakiety to odpowiednio 2,5 GB i 2 GB.
Według Ericssona 58 proc. użytkowników mobilnego internetu w Polsce korzysta z niego codziennie, a 29 proc. używa go ponad trzy godziny dziennie. Wśród osób korzystających z mobilnego internetu za pomocą telefonu komórkowego codziennie robi to jedynie 29 proc., a powyżej trzech godzin dziennie tylko 7 proc.