Decyzja komisji przetargowej została ogłoszona w czwartek.

Pierwsze z 210 wagonów mają trafić do stolicy w czwartym kwartale 2012 r., ostatnia dostawa przewidywana jest na czwarty kwartał 2013 r. Z 35 nowych składów 20 ma obsługiwać budowany centralny odcinek II linii podziemnej kolejki (ma być gotowy na przełomie 2013 i 2014 r.), a pozostałe pierwszą, istniejącą linię - ma to związek z przewidywanym zwiększeniem częstotliwości kursowania pociągów.

W przetargu złożone były dwie inne oferty. Hiszpański CAF wycenił swoją na 1 mld 199 mln zł brutto, a konsorcjum Skoda Czechy i Wagonmasz z Sankt Petersburga - na 1 mld 109 mln zł netto (ceny brutto w ofercie nie podano).

Głównym kryterium wyboru oferty była zaproponowana cena (50 proc. punktów), ale pod uwagę były brane także zużycie energii elektrycznej (20 proc.), system utrzymania pojazdu (20 proc.), ekologia (8 proc.) oraz wydłużenie gwarancji powyżej 30 miesięcy (2 proc.). Konsorcjum Siemens i Newag otrzymało 100 pkt na 100 możliwych, Skoda i Wagonmasz - 83,8 pkt. CAF został wyłączony z postępowania, m.in. ze względu na błędne wyliczenie stawki podatku VAT i nieprawidłowo wniesione wadium.

Reklama

Zamawiane pociągi będą różnić się od tych, które jeżdżą obecnie. Nowością będzie m.in. to, że będą jednoprzestrzenne, tzn. nie trzeba będzie wysiadać z pociągu, by przejść do innego wagonu. Będą one dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i wyposażone w wewnętrzny monitoring, w guzik umożliwiający otwarcie drzwi przez pasażera, system wizyjnej i głosowej łączności z maszynistą, wysuwane platformy dla wózków inwalidzkich oraz znacznie większe niż obecnie stosowane wyświetlacze. W każdym pociągu będzie 230 miejsc siedzących, a w sumie ma zmieścić się w nim ponad 1400 osób, czyli mniej więcej o 200 więcej niż w używanych obecnie.

>>> Czytaj też: Warszawskie metro na celowniku światowych gigantów

Jak powiedział PAP rzecznik metra warszawskiego Paweł Siedlecki, termin podpisania umowy ze zwycięzcą przetargu będzie zależeć od tego, czy pozostałe konsorcja złożą odwołania od decyzji komisji przetargowej. Mogą to zrobić w ciągu 10 najbliższych dni.

Postępowanie odwoławcze przez kilka miesięcy blokowało podpisanie umowy z wybranym wykonawcą centralnego odcinka II linii metra. Ostatecznie umowę podpisano w październiku ub.r. Budowa ma kosztować 4,1 mld zł. W połowie lipca br. stołeczny ratusz złożył w Centrum Unijnych Projektów Transportowych wniosek o dofinansowanie ze środków wspólnotowych budowy centralnego odcinka i prac projektowych całej II linii podziemnej kolejki oraz zakupu 20 wagonów, które mają ją obsługiwać. Wniosek opiewa na 5,3 mld zł, a dofinansowanie miałoby wynieść 2,9 mld zł.