Te wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie firmy CWS-boco nie są zbyt optymistyczne, chociaż z drugiej strony pokazują, że zlecanie zewnętrznym podmiotom części prac stało się powszechne. Z outsourcingu korzysta bowiem około 93 proc. dużych i średnich firm.

Najczęstsze usługi

Polskie firmy outsourcingują głównie proste procesy. Najczęściej korzystają z usług związanych ze szkoleniami (84,5 proc.), transportem (68,5 proc.) i usługami czystości (54 proc.). Około jedna trzecia badanych firm stosuje outsourcing IT (38 proc.) oraz dystrybucji i logistyki (33,5 proc.). W mniejszym stopniu zjawisko dotyczy: marketingu (27 proc.), sprzedaży (25 proc.) i działalności badawczo-rozwojowej (23 proc.). 21 proc. firm zadeklarowało, że stosuje outsourcing w odniesieniu do usług pozyskania odzieży roboczej i urządzeń higieny.
– Zaskakująco niewielkie okazało się wykorzystanie przez przedsiębiorstwa outsourcingu centrów obsługi klienta, czyli między innymi call center, które zadeklarowało zaledwie 8 proc. firm – twierdzi dr Mariusz Jan Radło, współautor raportu, pracownik naukowy Szkoły Głównej Handlowej.
Reklama
Ekspert zwraca uwagę, że jedna trzecia przebadanych firm wskazała, że oprócz wymienionych w ankiecie obszarów outsourcingu zamierza go wdrożyć do innych procesów w przedsiębiorstwie. Najczęściej wymieniano: rozliczanie ochrony środowiska, sprawozdania, zatrudnianie stażystów i pracowników tymczasowych, zarządzanie flotą, ochroną mienia, usługi firm budowlanych, doradztwo finansowe, usługi prawne, utrzymanie terenów zielonych, procesy produkcyjne czy obsługę sprzętu ciężkiego.

Obniżyć koszty

Korzystanie z usług zewnętrznych w polskich firmach ma głównie na celu redukcję i kontrolę kosztów. Przyznaje to prawie 80 proc. ankietowanych. Istotnym powodem jest również koncentrowanie się na podstawowej działalności (64 proc.) oraz poszukiwanie zewnętrznych umiejętności i zasobów (54 proc.).
Wojciech Zieliński, prezes firmy MakoLab, która korzysta głównie z outsourcingu księgowego, potwierdza, że ważnym kryterium przy przekazaniu tych czynności firmie zewnętrznej jest zmniejszenie kosztów. Również ważnym powodem jest korzystanie z profesjonalnych usług wykwalifikowanych pracowników.
Jednak Dorota A. Ciesielska, współautor raportu, pracownik naukowy Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, wskazuje, że faktyczne oszczędności wynikające z outsourcingu w większości firm nie przekraczają 10 proc. Jest tak w 60 proc. przypadków. Wyższe oszczędności – na poziomie 10 – 30 proc. – odnotowuje 18 proc. firm, a bardzo duże wykazuje zaledwie 1,5 proc. firm. Jedynie w przypadku 3,5 proc. firm outsourcing doprowadził do wzrostu kosztów.

Kierunki rozwoju

Z przeprowadzonych badań wynika, że ponad 52 proc. firm zamierza zwiększyć swój budżet na outsourcing, z tego jednak wiekszość, bo aż 90 proc., szacuje, że będzie to niewielki wzrost. Barierą dla rozwoju outsourcingu według ankietowanych są przede wszystkim koszty wdrożenia, a w dalszej kolejności różne rodzaje ryzyka związanego z outsourcingiem, regulacje prawne, a także brak dostawców.
Według Łukasza Gajewskiego, prezesa Instytutu Outsourcingu i szefa Target BPO, outsourcing w Polsce będzie rozwijał się w dwóch kierunkach. Pierwszym będzie przekazywanie zewnętrznym dostawcom coraz bardziej skomplikowanych usług – jak np. zaawansowanej księgowości, zarządzania kadrami, sprzedaży, zakupów i doradztwa – co ma związek z rosnącym zaufaniem do partnerów spoza firmy.
Drugim kierunkiem będzie obejmowanie nowych branż i obszarów, takich jak np. energetyka, służba zdrowia czy sektor publiczny, które na całym świecie zaczynają aktywnie wykorzystywać potencjał, jaki tkwi w outsourcingu.
Badanie zostało wykonane w sierpniu 2010 r. na grupie menedżerów wyższego i średniego szczebla reprezentujących 200 przedsiębiorstw z sektora przemysłowego i usług. Wywiady przeprowadzono w wybranych firmach, w których zatrudnionych było co najmniej 50 osób.
ikona lupy />
Outsourcing w firmie / DGP