PKP Intercity i Alstom Transport podpisały dziś kontrakt o wartości 665 milionów euro (2,64 mld zł) na dostawę 20 pociągów dużej prędkości i budowę nowego zaplecza technicznego w Warszawie dla potrzeb utrzymania taboru. Kontrakt obejmuje również utrzymanie techniczne pociągów przez okres maksymalnie 17 lat.

PKP Intercity w ciągu trzech miesięcy musi wpłacić zaliczkę. Połowa pieniędzy na zakup pociągów ma pochodzić z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, a reszta z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Kredyt ten musi jeszcze otrzymać rządowe gwarancje. Obecny na konferencji minister infrastruktury Cezary Grabarczyk zapewnił, że nie zna powodów, które miałyby uniemożliwić sfinansowanie kontraktu.

>>> Polecamy: Najszybsze pociągi świata - zobacz zdjęcia

Dostawa pierwszych pociągów planowana jest w 2014 roku. PKP Intercity będzie wykorzystywać pociągi zespołowe Pendolino na trasach: Warszawa – Gdańsk – Gdynia, Warszawa – Kraków, Warszawa – Katowice.

Reklama

Przedstawiciele Intercity zapewniają, że czas przejazdu pomiędzy tymi miastami zostanie znacznie skrócony. Odcinek Warszawa - Gdańsk nowe pociągi będą pokonywały w 2,5 godziny, a odcinki Warszawa – Kraków i Warszawa – Katowice w nieco ponad 2 godziny.

Według Intercity, ceny biletów na przejazdy Pendolino mają zamykać się w granicach 60 - 150 zł. Cena zależeć będzie od tego, z jak dużym wyprzedzeniem kupimy bilet, a także od częstotliwości naszych podróży. Bilety last minute także mają być dostępne.

7-wagonowe pociągi dla PKP Intercity będą wyprodukowane na bazie standardowej platformy konstrukcyjnej New Pendolino. Zgodnie ze specyfikacja zamawiającego zespoły nie będą wyposażone w system przechyłu nadwozia, dlatego maksymalna prędkość zamówionych składów wynosi 250 km/h. Jednak na polskich torach prędkość Pendolino wyniesie maksymalnie 200 km/h i zabierze na pokład do 402 pasażerów.

Centrum obsługi Pendolino powstanie w Warszawie

Poza taborem Alstom zobowiązał się zapewnić pełen zakres usług w zakresie bieżącego utrzymania pociągów, realizowanych w nowym zapleczu technicznym o powierzchni 12 000 m2, które zostanie wybudowane w Warszawie. W hali warsztatowej zatrudnionych będzie około 100 osób, odpowiedzialnych za utrzymanie i przygotowanie pociągów do eksploatacji, napraw gwarancyjnych i pełna konserwacje pociągów.

>>> Czytaj też: Superpociąg zbliża się do Polski. Kto zapłaci za jego utrzymanie?

Dodatkowo firma Alstom wyszkoli 40 osób z personelu PKP Intercity, w tym 20 pracowników drużyn trakcyjnych i 20 członków załogi pokładowej.

Pociągi Pendolino eksploatowane są w 11 krajach: we Włoszech, Niemczech, Czechach, Szwajcarii, Słowenii, Wielkiej Brytanii, Portugalii, Hiszpanii, Finlandii, Chinach i Rosji.

W roku finansowym 2010-2011 przychody Alstom Transport ze sprzedaży wyniosły 5,6 miliarda euro. Alstom Transport prowadzi działalność w 60 krajach i zatrudnia około 26 000 pracowników.

>>> Polecamy: Pociągi Pendolino dla PKP Intercity będą produkowane tylko we Włoszech

ikona lupy />
Pendolino - szybka kolej- klasa business (2) - fot. materiały prasowe. / Forsal.pl
ikona lupy />
Pendolino - szybka kolej (2) - fot. materiały prasowe. / Forsal.pl
ikona lupy />
Pendolino - szybka kolej - pierwsza klasa - fot. materiały prasowe. / Forsal.pl
ikona lupy />
Pendolino - szybka kolej - klasa business (1) - fot. materiały prasowe. / Forsal.pl
ikona lupy />
Pendolino - szybka kolej - klasa business - fot. materiały prasowe. / Forsal.pl
ikona lupy />
Pendolino - szybka kolej - druga klasa - fot. materiały prasowe. / Forsal.pl
ikona lupy />
Pendolino - szybka kolej - bar - fot. materiały prasowe. / Forsal.pl