W ocenie analityków, w całym 2011 r. jego wartość nie przekroczy poziomu 18,5 mld euro. "W ostatnim miesiącu I półrocza br. eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniósł niemal 1,76 mld euro. To drugi najwyższy wynik w tym roku. W porównaniu do czerwca zeszłego roku nastąpił wzrost o 7,4%" - czytamy w analizie. W czerwcu na trzy najważniejsze grupy: samochody osobowe i towarowo-osobowe oraz części i akcesoria a także silniki wysokoprężne, przypadło 81,54% całego eksportu branży, o 1,89% mniej niż przed rokiem.

Eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych wyniósł 660,89 mln euro. Choć jest to drugi najwyższy wynik w I półroczu 2011 r. to w stosunku do analogicznego miesiąca zeszłego roku nastąpił spadek o 5,75%. "Eksport części i akcesoriów zanotował w omawianym miesiącu wzrost o 1,19% i wyniósł 550,32 mln euro. Podobnie jak w przypadku pojazdów, także w tej grupie spadki dotknęły dwa najważniejsze rynki zbytu. Eksport do Niemiec (36,65%) charakteryzował się dynamiką na poziomie 98,36%.

To pierwszy spadek na tym rynku od października 2009 r. W przypadku Francji (9,56% całości) zanotowano zmniejszenie wartości eksportu o niemal 9% (dynamika 91,02 %). Eksport silników wysokoprężnych wzrósł o ponad 83% i wyniósł 223,81 mln euro" - czytamy dalej. AutomotiveSuppliers.pl wyliczył także, że w okresie 6 miesięcy br. eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniósł ponad 10,26 mld euro. To o 16,08% więcej niż rok wcześniej. "Do krajów należących do Unii Europejskiej trafiło 86,57% całości eksportu. To o 4,55% mniej niż rok wcześniej. Zarówno w tym przypadku jak i rynków pozaunijnych dynamika była rosnąca i wyniosła odpowiednio: 116,58% i 185,58%" - oceniono. Wartość eksportu trzech głównych grup: samochodów osobowych i towarowo-osobowych, części i akcesoriów oraz silników wysokoprężnych, stanowiła 83,22% całości branży. To o 2,54% mniej niż w analogicznym okresie 2010 r.

Eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych wyniósł niespełna 3,85 mld euro, o 5,05% więcej niż rok wcześniej" - wyliczono. Wartość eksportu części i akcesoriów wyniosła blisko 3,37 mld euro, o 14,48% więcej niż przed rokiem. Na tę grupę przypadło 32,81% eksportu sektora motoryzacyjnego. W porównaniu do analogicznego okresu 2010 r. udział części wzrósł o 0,57%. Do krajów Unii Europejskiej trafiło niespełna 90% eksportowanych części i komponentów. Eksport trzeciej grupy produktowej, silników wysokoprężnych odnotował w I półroczu 2011 roku wzrost o 35,40% i osiągnął wartość blisko 1,33 mld euro.

Reklama

Udział tego typu jednostek w całości eksportu branży wzrósł o 2,19% do 12,93%. "W II połowie br. AutomotiveSuppliers.pl spodziewa się dalszego ograniczenie wzrostów, a być może nawet spadku eksportu w ostatnich miesiącach roku. Dlatego AutomotiveSuppliers.pl obniża całoroczną prognozę eksportu branży motoryzacyjnej. Obecnie zakładamy, że jej wartość w 2011 r. nie przekroczy poziomu 18,5 mld euro" - konkluduje raport.