W ocenie analityków, w całym 2011 r. jego wartość wyniesie 18,9-19,1 mld euro. "W przedostatnim miesiącu 2011 roku eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniósł ponad 1,57 mld euro. To o 4,61 proc. więcej niż w tym samym miesiącu 2010 roku" - czytamy w analizie. W przedostatnim miesiącu zeszłego roku w pierwszej „dziesiątce" tylko w czterech przypadkach utrzymano wzrosty.

W przypadku głównego rynku zbytu, jakim niezmiennie są Niemcy (30,51 proc. całości eksportu branży) nastąpił wzrost o 2,64 proc. Eksport do Włoch (12,31 proc. całości) miał tendencję spadkową (dynamika 98,79 proc.). Tak jak w trzech poprzednich miesiącach najwyższą wartość osiągnął eksport części i akcesoriów, który wyniósł 554,4 mln euro.

"Eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych wyniósł 503,77 mln euro, o niespełna 1 proc. więcej niż przed rokiem (dynamika 0,96 proc.). Spadki dotknęły aż pięć rynków z pierwszej 'dziesiątki' w tym dwa najważniejsze. Eksport do Włoch, na który przypadło 27,23 proc. całości, wzrósł 6,07 proc. natomiast spadł do Niemiec (17,36 proc. całości, dynamika 86,39 proc.). Eksport silników wysokoprężnych osiągnął wartość 202,93 mln euro, co oznacza wzrost o 2,7 proc. w stosunku do tego samego okresu 2010 r." - czytamy dalej.

AutomotiveSuppliers.pl wyliczył także, że w okresie 11 miesięcy 2011 r. eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniósł niespełna 17,73 mld euro. "To o 11,58 proc. więcej niż rok wcześniej. Eksport w okresie styczeń-listopad był wyższy o 1,84 mld euro niż w analogicznym okresie 2010 roku Największym odbiorcą pozostają Niemcy (29,21 proc. całości, dynamika 112,93 proc.).

Reklama

Spadek utrzymuje się na rynku włoskim (13,30 proc. udziału, dynamika 99,10 proc.)" - oceniono. Eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych wyniósł niespełna 6,34 mld euro, o 3,25 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartość eksportu części i akcesoriów wyniosła ponad 5,95 mld euro, o 9,03 proc. więcej niż rok wcześniej.

Eksport trzeciej grupy produktowej, silników wysokoprężnych odnotował w okresie 11 miesięcy 2011 roku wzrost o 25,6 proc. i osiągnął wartość ponad 2,26 mld euro. "Utrzymanie tendencji wzrostowych w listopadzie pozwala założyć, że w całym 2011 roku eksport przemysłu motoryzacyjnego osiągnął poziom 18,9-19,2 mld euro. Wartość ta będzie najwyższą w historii przemysłu motoryzacyjnego w naszym kraju" - konkluduje raport.