"W czasach trudnych i czasach kryzysu bardzo ważne jest promowanie rozwiązań efektywnościowych, nie tylko w wymiarze energii, ale całego wyposażenia, sprzętu, który może być bardziej efektywny" - powiedział Pawlak.

Pawlak wskazał na przykład samochodu elektrycznego, który jest droższy od konwencjonalnego, ale koszt przejazdu takim autem 100 km wynosi ok. 5 zł, a nie 50 zł, jak w przypadku samochodu z silnikiem benzynowym. "Biorąc pod uwagę cykl życia takiego produktu, to droższy samochód elektryczny wychodzi znacznie taniej" - mówił Pawlak.

Dodał, że samochody na prąd są już produkowane w Europie i są coraz bardziej przystępne. Według niego interesującą formą finansowania takiego zakupu może być leasing konsumencki, z którego sam Pawlak też skorzystał, kupując auto elektryczne.

"Jeżeli sprzęty bardziej efektywne energetycznie są droższe, to jest to błogosławieństwo dla ministra finansów, ponieważ dostaje on większy VAT. A więc nakręcamy koniunkturę i gospodarkę" - mówił Pawlak. Przyznał, że w przyszłości budżet będzie miał mniejsze wpływy z VAT i akcyzy od paliw, ale dzięki rozkręconej gospodarce z problemem tym będzie sobie można łatwiej poradzić.

Reklama

"Z punktu widzenia gospodarczego warto dziś bardzo mocno zaakcentować politykę efektywności energetycznej. Taka jest dziś nasza europejska strategia, żeby (...) przesunąć akcenty z polityki klimatycznej na politykę efektywności energetycznej" - podkreślił. Jego zdaniem promowanie efektywności energetycznej jest szczególnie ważne przy wysokich cenach energii jak obecnie.

Pawlak poinformował, że na przyjęcie przez rząd czeka przygotowany przez resort gospodarki projekt ustawy o obowiązku informowania konsumentów o zużyciu energii przez poszczególne produkty.

Dyrektor departamentu energetyki w resorcie gospodarki Tomasz Dąbrowski powiedział, że obecnie niektóre produkty, jak lodówki, zamrażarki, pralki czy zmywarki i suszarki muszą posiadać informacje o zużyciu energii, ale - zgodnie z regulacjami UE - obowiązek "etykietowania" ma zostać rozszerzony na kolejne urządzenia, np. telewizory, a w przyszłości odkurzacze, podgrzewacze do wody czy kotły.

"Znakowanie produktów pozwoli przede wszystkim na porównywanie ich między sobą, tak, aby nie kierować się tylko ich ceną" - powiedział Dąbrowski. Dodał, że nowe etykiety będą różnić się od obecnych, zostaną uzupełnione m.in. o dodatkowe klasy efektywności energetycznej: od "D" do "A+++" (obecnie jest to od "G" do "A"). Etykieta ma informować też o rocznym zużyciu energii w kilowatogodzinach.

Zgodnie z wyliczeniami MG, kupując standardową lodówkę z klasą energetyczną "A", przez jej 15-letni "cykl życia" będzie ona nas w sumie kosztować 3897 zł (1400 zł wydamy na sprzęt, reszta to koszty zużycia energii), podczas gdy sprzęt w klasie energetycznej "A++" będzie nas kosztował o 507 zł mniej (koszt samego sprzętu to 1950 zł).

Dziennikarze wątpili jednak, czy sprzęt AGD można używać bezawaryjnie przez 15 lat (jak przyjęło MG w przypadku lodówki), zwracając uwagę, że koszty napraw mogą być równe zakupowi nowego urządzenia.

"Powinniśmy się kierować zdrowym patriotyzmem i kupować raczej sprzęty produkowane blisko miejsca, gdzie je wykorzystujemy. Jest pewnego rodzaju nadzieja, że łatwiej będzie naprawić taki sprzęt, jeżeli dojdzie do awarii" - radził wicepremier.