Dane te zamieściło Centrum Badań Rozwoju Państwowego Radia, Telewizji i Filmu w raporcie "Rozwój chińskiego radia, filmu telewizji, 2012".

Według raportu, łączny przychód wszystkich trzech badanych mediów był wyższy o prawie 18 proc. w porównaniu z rokiem 2010. Wpływy z reklam w radiu i telewizji wzrosły o 19 proc. i wyniosły ponad 112 mld juanów. Sieć telewizji kablowej objęła ponad 49 proc. chińskich gospodarstw i po raz pierwszy przekroczyła 200 mln użytkowników, z czego ponad 115 mln stanowią odbiorcy telewizji cyfrowej.

Telewizja kablowa zanotowała rekordowe przychody ponad 56 mld juanów i w porównaniu z rokiem poprzednim - wzrosły one o 16 proc. Branża filmowa osiągnęła również znakomite wyniki finansowe i zarobiła 13 mld juanów, czyli o 29 proc. więcej niż w roku ubiegłym.

W roku ubiegłym Chińczycy wyprodukowali 14 942 odcinki do 469 rodzimych seriali telewizyjnych, czym ustanowili światowy rekord. W tym samym czasie, zakończono również produkcję 435 filmów animowanych o łącznej długości ponad 261 tys. minut - to też jest światowym rekordem.

Reklama

Pod względem produkcji filmów pełnometrażowych Chińczycy, z liczbą 791 wyprodukowanych filmów zajmują 3 miejsce w świecie, po Indiach i USA.

W końcu grudnia 2011 r. w Chinach zarejestrowanych było 356 milionów użytkowników telefonów komórkowych. Prawie 46 proc. z nich korzystało z płatnego serwisu muzycznego, a ponad 22 proc. pobierało filmy.

Ostatni rok był bardzo pomyślny dla rozwoju telewizji internetowej. W Chinach powstało wiele portali oferujących tę usługę i coraz bardziej są nią zainteresowani użytkownicy telefonów komórkowych.

W ubiegłym roku zakończono proces regionalizacji usług telewizyjnych. W 26 prowincjach, miastach wydzielonych i okręgach autonomicznych, zakończono budowę lokalnych sieci telewizji kablowej. Poza tym, w 54 miastach chińskich trwają eksperymentalne próby połączenia emisji telewizji, radia i internetu w ramach jednej stacji nadawczej.

Z raportu wynika również, że sprzedaż chińskiej produkcji telewizyjnej i filmowej na rynki zagraniczne w ubiegłym roku osiągnęła wartość 156 mln dolarów, a liczba krajów, które dokonały tych zakupów przekroczyła już 100. Wartość sprzedaży produkcji telewizyjnej wyniosła 67 mln dolarów, a filmów 322 mln dolarów. W ramach tej sumy sprzedano 55 filmów do 22 krajów świata.