Co trzecia osoba szukająca własnego „M” planuje wydać na ten cel od 200 do 300 tys. zł – wynika z danych Home Broker.

Największy budżet na zakup deklarują osoby szukające „czterech kątów” w Sopocie i Warszawie, a najmniejszy w Katowicach i Łodzi.

Cena to jeden z najważniejszych parametrów dla kupujących mieszkania. Już przy pierwszym kontakcie z pośrednikiem potrafi ją określić 94% kupujących – wynika z danych Home Broker dla 9 dużych miast. Większy odsetek jest zdecydowany jedynie w kwestii poszukiwanej liczby pokoi (niecałe 95%). Znając grubość swojego portfela i wielkość poszukiwanego mieszkania właściciele znacznie rzadziej są zdecydowani gdzie nieruchomość ma się znajdować. 62,7% potencjalnych nabywców przy pierwszym kontakcie jest w stanie wskazać obszar poszukiwań.

Badanie przeprowadzono na próbie prawie 28 tys. klientów szukających lokum w Trójmieście, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu. Dane dotyczą preferencji wskazywanych podczas telefonicznego kontaktu z Home Broker, jeszcze przed spotkaniem z doradcą.

Potrzeby nie zawsze są stałe

Reklama

Warto jednak pamiętać, że często dopiero po bezpośrednim kontakcie z doradcami następuje weryfikacja potrzeb i możliwości nabywcy. Zamierzenia zderzają się bowiem z rynkowymi realiami (np. cenami mieszkań i indywidualną zdolnością kredytową). Nierzadko też nabywcy decydują się na zakup innej niż pierwotnie zakładali nieruchomości, aby skorzystać z budżetowego dofinansowania kredytów w działającym do końca roku programie „Rodzina na swoim”.

Najwięcej do wydania w Sopocie

Zgodnie z danymi Home Broker nabywcy, którzy znają swoje możliwości finansowe oraz sytuację na rynku chcieli w ostatnich 12 miesiącach wydać na mieszkanie średnio 327 tys. zł. Co ciekawe, zestawienie deklarowanego budżetu otwiera Sopot z wynikiem na poziomie 445 tys. zł. Warszawa zajęła drugą lokatę z wynikiem 408 tys. zł. Na podium swoje miejsce znalazłby też Kraków, przy czym wynik na poziomie 299 tys. zł jest zbliżony do budżetów deklarowanych w Gdyni (297 tys. zł) i Wrocławiu (290 tys. zł). Najmniejszy budżet na zakup mieszkania deklarują natomiast nabywcy szukający własnego „M” w Łodzi i Katowicach. Na ten cel nabywcy chcą tam wydać odpowiednio 206 i 213 tys. zł.

Co trzeci nabywca chce kupić mieszkanie 200 - 300 tys. zł

W Łodzi i Katowicach też ponad połowa potencjalnych nabywców chce wydać na mieszkanie między 100 a niecałych 200 tys. zł. Na tle innych badanych miast relatywnie sporo kupujących chce też kupić lokal za niecałe 100 tys. zł. Takich kupujących w Katowicach było w ostatnim roku 4,3%, a w Łodzi 6,2%.

W takich miastach jak Poznań, Gdańsk, Wrocław, Gdynia i Kraków najliczniejszą grupą nabywców są ci, którzy na mieszkanie chcą wydać od 200 do niecałych 300 tys. zł. Odsetek takich osób w wymienionych miastach wynosił od 38 do prawie 46% wszystkich zarejestrowanych w ostatnich 12 miesiącach. W Warszawie najliczniejsza grupa kupujących (prawie 30%) chce wydać na mieszkanie od 300 do niecałych 400 tys. zł. W Sopocie natomiast ponad 29% nabywców na swoje nowe „M” chce wydać przynajmniej pół miliona złotych.

W 9 badanych miastach co trzeci nabywca chce wydać od 200 do niecałych 300 tys. zł, a co czwarty dysponuje budżetem o 100 tys. zł większym. Z drugiej strony najmniej liczna grupa osób chce zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe wydając niecałe 100 tys. zł. Zgodnie z danymi Home Broker w ostatnich 12 miesiącach deklarowało taki budżet tylko 1,1% nabywców.

ikona lupy />
Ile potencjalni nabywcy chcą wydać na mieszkanie? / Inne