Rząd przyjął przepisy dotyczące opłat lotniskowych, w zależności od wielkości ruchu pasażerskiego. Będą one inaczej ustalane w portach obsługujących powyżej 5 mln pasażerów rocznie, a inaczej w portach poniżej 5 mln osób rocznie.

Obecnie polskie prawo nie różnicuje przepisów dotyczących opłat lotniskowych ze względu na wielkość ruchu pasażerskiego na lotnisku.

Jak podało we wtorek Centrum Informacyjne Rządu, zaproponowano rozwiązania nowelizujące Prawo lotnicze, które mają zapewnić rozwój rynku lotniczego w Polsce, wzmocnić jego konkurencyjność oraz lepiej dostosować infrastrukturę lotniskową do potrzeb użytkowników, w tym przewoźników lotniczych. Ponadto proponowane regulacje mają wdrożyć postanowienia dyrektywy unijnej w sprawie opłat lotniskowych.

"Chodzi o uszczegółowienie przepisów prawa lotniczego dotyczących konsultacji, ustalania i zatwierdzania opłat lotniskowych na lotniskach obsługujących powyżej 5 mln pasażerów rocznie. (...) Efektem wdrożenia wymogów dyrektywy będzie zróżnicowanie tych przepisów w zależności od liczby pasażerów: dla lotnisk obsługujących rocznie do 5 mln pasażerów i dla lotnisk obsługujących powyżej 5 mln pasażerów - obecnie jedynie lotnisko w Warszawie" - napisano w komunikacie CIR.

Zgodnie z projektem noweli Prawa lotniczego, zarządzający lotniskami obsługującymi powyżej 5 mln pasażerów rocznie będą przeprowadzali coroczne konsultacje z przewoźnikami w kwestii systemu opłat lotniskowych, ich wysokości oraz jakości usług świadczonych za te opłaty. Zarządzający lotniskiem będzie przedstawiał propozycje nowych opłat do zatwierdzenia prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Reklama

Ponadto zarządzający lotniskiem będzie zawierał z przewoźnikami porozumienia w sprawie jakości świadczonych przez siebie usług i przeprowadzał konsultacje z liniami lotniczymi dotyczące planowanych inwestycji w portach - w tych dwóch kwestiach ma zostać wzmocniony nadzór prezesa ULC.

Proponowane przez rząd przepisy zakładają, że w przypadku lotnisk obsługujących do 5 mln pasażerów rocznie, taryfa opłat lotniskowych nie będzie wymagać zatwierdzenia przez prezesa ULC. Oznacza to, że opłaty te będą wprowadzane w życie przez samego zarządzającego, po konsultacjach z przewoźnikami lotniczymi. Zarządzający lotniskiem ma przekazywać ULC taryfę opłat lotniskowych jedynie do wiadomości.

Wprowadzenie zmian ma obniżyć koszty procedury zatwierdzania, ponoszone przez zarządzającego; oznacza także skrócenie czasu przeznaczanego na ustalanie opłat - napisano w komunikacie CIR. "Dzięki tym przepisom podmioty obsługujące mniejszą liczbę pasażerów unikną nadmiernych obciążeń administracyjnych i informacyjnych, które do tej pory były nieadekwatne do ich pozycji rynkowej" - napisano.

Nowe regulacje mają obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.