Lotnisko ma być gotowe do użytkowania od listopada. Uruchomienie lotów z Portu Lotniczego Lublin zapowiedziały już Wizz Air oraz Itaka.

O planowanych połączeniach z Portu Lotniczego Lublin poinformował w środę na konferencji prasowej w Lublinie wiceprezes Ryanair Michael Cawley. "Dwa nowe połączenia będą przewozić 70 tys. pasażerów rocznie i wpłyną na stworzenie 70 nowych miejsc pracy" - powiedział Cawley.

Loty do Dublina będą się odbywały dwa razy w tygodniu, a do Londynu (na lotnisko Stansted) trzy razy w tygodniu. Pierwsze loty zaplanowano na 17 grudnia.

Ryanair to kolejny przewoźnik, który uruchomi połączenia z budowanego w Świdniku Portu Lotniczego Lublin. Połączenia do Londynu (na lotnisko Luton) oraz do Oslo będzie realizować od grudnia Wizz Air. Loty czarterowe z Lublina do Egiptu ma też uruchomić biuro podróży Itaka.

Reklama

Budowa Portu Lotniczego Lublin w Świdniku dobiega końca. "Gotowość operacyjną portu lotniczego chcemy osiągnąć 15 listopada" - powiedział wiceprezes Portu Lotniczego Lublin Dariusz Krzowski.

Budowa lotniska pochłonie łącznie ok. 400 mln zł. 144,5 mln zł dotacji będzie pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego, a reszta - z emisji obligacji oraz z budżetów samorządów, które są udziałowcami spółki budującej lotnisko. 100 proc. udziałów w spółce Port Lotniczy Lublin mają samorządy Lublina, Świdnika, województwa lubelskiego i powiatu świdnickiego.

W Porcie Lotniczym Lublin wybudowany został już terminal pasażerski, który ma umożliwić bezkolizyjną obsługę ruchu pasażerskiego do jednego miliona pasażerów rocznie. Terminal składa się z trzech skrzydeł o łącznej powierzchni 11 tys. metrów kwadratowych. Koszt jego budowy to blisko 67 mln zł. Inwestycję realizowało konsorcjum, złożone z Budimeksu (lider) oraz hiszpańskiej firmy Ferrovial Agroman.

Do terminala lotniska wjeżdżał będzie szynobus kursujący z Dworca Głównego w Lublinie, przez stacje Lublin-Północ i Świdnik. Trwa obecnie budowa 2,2 km toru dojazdowego ze stacji w Świdniku do terminala lotniska. Inwestycja będzie kosztowała 8,1 mln zł netto, a 85 proc. kosztów pokryje dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013. Inwestycje realizuje lubelska spółka Expol. Urządzenia do sterowania ruchem kolejowym na nowym torze wykona wyłoniona w odrębnym przetargu lubelska spółka KZA Przedsiębiorstwo Automatyki i Telekomunikacji. Koszt tych prac wyniesie 1,7 mln zł netto.

Na lotnisku ma być zatrudnionych w sumie ok. 140 osób. Początkowo lotnisko będzie dotowane. "Nasi właściciele o tym doskonale wiedzą i są na to zabezpieczone środki" - powiedział Krzowski.

"Według naszych obliczeń przy ruchu pasażerskim na poziomie pół miliona pasażerów rocznie powinniśmy +wyjść na zero+, powyżej tego Port Lotniczy zacznie zarabiać. Mamy nadzieję, że to nastąpi w 2014 roku" - dodał.

Krzowski powiedział, że prowadzone są rozmowy z firmą Eurolot na temat uruchomienia z Portu Lotniczego Lublin połączeń regionalnych - krajowych oraz w bliskim sąsiedztwie Polski.

Ryanair to obecnie największy przewoźnik lotniczy w Europie. W tym roku zamierza przewieźć łącznie 79 mln pasażerów. Linia operuje na 169 lotniskach w 28 krajach. Ma 51 baz i obsługuje 1,5 tys. połączeń. Dysponuje blisko 300 samolotami.

W Polsce Ryanair operuje z 10 lotnisk - na siedmiu z nich jest liderem pod względem liczby pasażerów. W przyszłym roku Ryanair planuje obsługiwać z i do Polski 126 połączeń, z czego 41 będzie nowych; chce przewieźć łącznie 6 mln pasażerów, wobec 5,2-5,3 mln osób w 2012 r.