Po podpisaniu w ubiegłym tygodniu rekordowej umowy z Deutsche Bahn Regio, która otwiera możliwość dostarczenia do 2018 r. nawet 470 pociągów, polski producent Pesa Bydgoszcz ma nowe plany eksportowe. Bierze udział w przetargach w Brazylii, która ruszyła z gigantycznymi zakupami taborowymi w związku z mundialem w 2014 i olimpiadą w 2016 r. Jak dowiedział się DGP, polski producent zderzył się w Brazylii z barierą fiskalną.
– Polska nie zawarła z Brazylią dwustronnej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Każdy polski podmiot sprzedający na tamten rynek jest podwójnie obciążony. Wymianę gospodarczą i obrót prawny może usprawnić tylko regulacja na szczeblu państw – mówi Marcin Jędryczka, członek zarządu Pesy.
Na razie bydgoska spółka przegrywa w Brazylii z zagraniczną konkurencją. We wrześniu złożyła ofertę w przetargu na 22 tramwaje dla miasta Santos. Ale naszego producenta z ofertą 267 mln reali (ok. 420 mln zł) wyprzedził hiszpański CAF, który zaproponował 249 mln reali (390 mln zł).
Reklama
Pesa twierdzi, że w przypadku korzystnych uzgodnień na szczeblu rządowym mogłaby oferować swoje tramwaje i pociągi o kilkanaście proc. taniej niż obecnie.
– Popieram Pesę w jej staraniach w Brazylii. Dziś biznes jest globalny, a wsparcie rządu otwiera wiele drzwi – mówi Zbigniew Jakubas, właściciel konkurencyjnego Newagu i ZNLE Gliwice. – U nas lobbowanie przez polityków za rodzimymi producentami to rzecz wstydliwa. Przywódcy USA czy Niemiec nie boją się wspierać za granicą Boeinga albo Siemensa – podkreśla.
Resort spraw zagranicznych tłumaczy, że negocjacja umów podatkowych z innymi krajami leży w kompetencji Ministerstwa Finansów, a tylko w 2011 r. MSZ udzieliło indywidualnego wsparcia polskim firmom w 60 krajach.
Pesa prowadzi rozmowy w sprawie sprzedaży tramwajów do Chile oraz pociągów do USA i RPA. Prezes Tomasz Zaboklicki zapowiada też uruchomienie za dwa lata montowni tramwajów Swing w Kazachstanie.
Newag planuje od 2013 r. sprzedaż na rynkach światowych pierwszej polskiej lokomotywy wielosystemowej Griffin. Na 2015 r. zapowiada prototyp lokomotywy spalinowej opracowanej wspólnie z GE. Jakubas ubiega się też w resorcie finansów o kredyt eksportowy na zakup polskich produktów przez kraje bałkańskie.
1,2 mld euro to wartość kontraktu z DB Regio (jeśli przewoźnik zamówi 470 pociągów)
500 osób o tyle wzrośnie zatrudnienie w zakładach Pesy w Bydgoszczy i Mińsku Maz. w związku z niemieckim kontraktem