PKP Intercity podpisały umowę z Fabryką Pojazdów Szynowych Cegielskiego na 25 wagonów dla PKP Intercity za 175 mln zł (65 mln zł wyłoży Unia).
Nowy tabor ma być przystosowany do jazdy z prędkością 160 kilometrów na godzinę oraz być wyposażony w klimatyzację i WiFi.
Od 2014 r. będzie można podróżować nowymi wagonami na trasie z Wrocławia przez Poznań, Bydgoszcz i Tczew do Gdyni. Na realizację zamówienia Cegielski ma 18 miesięcy. To bardzo wyśrubowany termin, ale zakład, który był jedynym oferentem, zaczął realizować kontrakt, jeszcze zanim został on podpisany. Pierwszy etap produkcji uruchomiono na dwa miesiące przed zawarciem umowy.
Reklama
Według prezesa PKP Intercity Janusza Malinowskiego to największy podpisany jednorazowy kontrakt na modernizację wagonów dla jego spółki w tym dziesięcioleciu. Dla Fabryki Pojazdów Szynowych (FSP) to koło ratunkowe. Na początku 2010 r. fabryka H. Cegielski sprzedała za 58 mln zł Agencji Rozwoju Przemysłu spółkę córkę FPS. Wtedy pogrążony w długach zakład stał na skraju bankructwa. Jak przekonuje ARP, program restrukturyzacji zaczyna przynosić efekty.
Jeszcze w 2011 r. FPS miał 40 mln zł obrotu i stratę netto 24 mln zł. FPS Cegielski realizuje m.in. 1/3 zamówienia na remonty 68 wagonów PKP IC za 60 mln zł (reszta zlecenia, czyli 120 mln zł, przypadła Pesie i Newagowi).
– Po trzech kwartałach tego roku mamy 7 mln zł zysku netto. Poszukujemy rąk do pracy. Zatrudnienie już wzrosło z 280 do 430 osób. Umowa z PKP IC pozwoli zatrudnić kolejnych 100 osób – mówi prezes FPS Sławomir Raniszewski.
W przyszłym roku FPS może pozyskać inwestora branżowego. Jak powiedział DGP prezes ARP Wojciech Dąbrowski, decyzja w tej sprawie już została podjęta. ARP nie chce podawać potencjalnych nabywców poznańskiej fabryki. Wiadomo jednak, że zainteresowanie wyrażały szwajcarski Stadler, hiszpański CAF i inwestor chiński. Przejęcie fabryki rozważał też oficjalnie Jarosław Pawluk, właściciel wytwórni podkładów Track Tec i założyciel przewoźnika cargo CTL Logistics.
FPS ma nadzieję na kolejne kontrakty, bo PKP IC otwiera worek ze zleceniami. Ministerstwo Transportu zgodziło się wpisać na listę POIiŚ 2007 – 2013 projekty taborowe IC za 3 mld zł. W PKP IC trwa przetarg na modernizację do wysokiego standardu 150 wagonów. Szacunkowa wartość zamówienia – 500 mln zł. A to nie koniec lukratywnych zleceń. – Na przełomie 2012 i 2013 r. planujemy ogłoszenie przetargu na naprawy rewizyjne 270 wagonów. Zlecenie będzie realizowane od połowy 2013 do połowy 2014 r. – ujawnia prezes PKP IC.
Problemem FPS może być jednak nadmierne uzależnienie od PKP IC. Ponad 80 proc. zleceń jest realizowanych właśnie dla tego przewoźnika. Jak zdywersyfikować portfel? FPS zapowiada walkę o planowany przez Koleje Białoruskie kontrakt na wagony sypialne. Jak ujawnił prezes Raniszewski, trwają prace nad nową generacją tramwaju Puma.
  • 7 mln zł zysk netto Fabryki Pojazdów Szynowych za trzy kwartały tego roku
  • 2,5 mld zł aktualna łączna wartość realizowanych zleceń dla PKP Intercity