Do konkursu ONZ stanęło sześć miast: New Songdo City (Korea Południowa), Bonn (Niemcy), Genewa (Szwajcaria), Mexico City (Meksyk) i Windheok (Namibia) oraz Warszawa. Polska stolica na siedzibę Funduszu zaproponowała Pałac Kultury i Nauki. Na naszą korzyść przemawiało m.in. doświadczenie w organizowaniu znaczących międzynarodowych wydarzeń, również tych związanych z działalnością ONZ. Ale to za mało, żeby zostać światowym centrum walki ze zmianami klimatu. Wygrało New Songdo City, które jest więcej niż tylko miastem. To futurystyczna wizja urbanistyki – pierwsze inteligentne miasto na miarę XXI wieku.

Songdo to jedno z pierwszych miast zbudowanych od podstaw według ultranowoczesnych założeń urbanistycznych i z wykorzystaniem technologii ekologicznych. Miasto położone jest na wybrzeżu Morza Żółtego – na sztucznie usypanej wyspie w pobliżu Incheon w Korei Południowej. Ma konkurować z takimi metropoliami, jak Szanghaj, Hongkong czy Singapur. Jego budowa kosztowała ponad 40 mld dolarów.

Projekt Sondogo jest zdecydowanie futurystyczny. Rozwiązania, jakie w nim zastosowano, prawdopodobnie jeszcze nawet nie śniły się architektom w Europie. Najnowsze technologie będą tam obecne na każdym kroku. Ekologiczne systemy gospodarowania wodą, dostęp do szybkiego Internetu, super szybkie pociągi, które pokonają dystans 56 km w 20 minut. To tylko niektóre z nich.

Reklama

W założeniu miasto ma być strefą ekonomiczną dla pobliskiego Incheon. Projekt realizowany jest na powierzchni 6 km kw. - około 50 km na południe od Seulu od 2000 roku. Budowa wciąż trwa, ale już teraz w Songdo mieszka 25 tys. ludzi. Docelowo w 2015 roku, kiedy budowa zostanie zakończona, zamieszka w nim 65 tys. mieszkańców.

To największe prywatne przedsięwzięcie inwestycyjne w historii kosztuje 35 mld USD (według niektórych źródeł nawet 40 mld USD). Większość udziałów w inwestycji ma prywatna firma z branży nieruchomości Gale International z USA oraz bank inwestycyjny Morgan Stanley.

Smart City - 6 założeń ekologicznego miasta

Projekt Songdo zakłada osiągnięcie sześciu celów. Należą do nich: otwarta i zielona przestrzeń; dogodny transport; zrównoważona konsumpcja wody; przechowywanie i utylizacja; oszczędna emisja dwutlenku węgla i minimalizacja zużycia energii; recycling; zrównoważone zarządzanie miastem.

Portal Readwrite wymienia „8 nowoczesnych rozwiązań Sondogo, których jeszcze nie ma twoje miasto”. Nie ma ich prawdopodobnie żadne miasto Starego Kontynentu, a tym bardziej Ameryki Południowej czy Afryki, które walczyły o Zielony Fundusz Klimatyczny. Wystarczy podać przykład rozwiązania problemu przestrzeni na parkowanie samochodów. Aż 95 proc. parkingów w koreańskim mieście znajduje się pod ziemią.

Kolejny przykład: inteligentne sieci wodne. Inżynierzy środowiska w Songdo podzielili system wodny miasta na trzy części – system świeżej wody, ścieków i wody szarej (używanej do irygacji i w toaletach). Dodatkowo każdy budynek ma swój własny system recyclingu i zbierania brudnej wody.

Oprócz biurowców znajdują się tam szkoły, szpitale i apartamentowce - wszystkie budynki wyposażone są m.in. w ekrany dotykowe, na których można monitorować zużycie energii. Dostęp do superszybkiego Internetu w każdym punkcie miasta, automatyzacja budynków, czy ekrany sensoryczne, które pokazują zużycie energii używane w każdym apartamentowcu i w budynkach użyteczności publicznej – to tylko niektóre z koreańskich rozwiązań. Zamiast tradycyjnej komunikacji miejskiej w Songdo będą jeździć superszybkie pociągi, które pokonują dystans 50 km w 20 minut.

Konstruktorzy pomyśleli nawet o takich szczegółach, jak tablice rejestracyjne w samochodach. Będą one wyposażone w specjalne czujniki, które wyłączą światła drogowe, jeśli nie wykryją innych samochodów na jezdni.