Do korekt tegorocznej prognozy ruchu zmusiło zarządzające portem Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze przede wszystkim zmniejszenie ruchu czarterowego.

Jak powiedział w środę wiceprezes GTL Leszek Budka, Katowice - w przeciwieństwie do innych polskich lotnisk - nie skorzystały na Euro 2012, będąc jedynie portem zapasowym dla nieobciążonego podczas tej imprezy Wrocławia.

Głównym powodem spadku ruchu czarterowego były natomiast letnie bankructwa niektórych biur podróży. Pierwotnie władze lotniska zakładały dalszy wzrost w tym segmencie.

"To nie jest duży spadek, bo to będzie ok. 5 proc., podczas gdy w ub. roku mieliśmy wzrost 17-procentowy. Ale liczymy na duże odbicie w przyszłym roku. () Z planów biur podróży już widać, że pojawiają się nowe trasy () w formule czarterowej" - zaznaczył Budka.

Reklama

W środę największy operujący w Katowicach przewoźnik - linia Wizz Air - ogłosił odprawienie tam swego 9-milionowego od początku działalności w 2004 r. pasażera. Przedstawiciele linii nie chcieli na razie mówić o nowych kierunkach z Katowic czy innych polskich portów lotniczych.

Przekazali natomiast, że także w tym sezonie funkcjonował będzie prowadzony od siedmiu lat z biurem Infoski.pl partnerski program promocyjny dla narciarzy. To wspólna oferta przelotu samolotem do Barcelony lub Bergamo, a potem przejazd, wypoczynek i skipass w jednym z ośrodków narciarskich w Hiszpanii, Szwajcarii lub Włoszech. W ramach oferty samolotem Wizz Air można polecieć z Katowic, Warszawy lub Gdańska.

Budka zaznaczył, że w tym sezonie zimowym narciarze będą mogli z Katowic latać czarterami jednego z touroperatorów także do tureckiego Erzurum, skąd niedaleko do gór Kaukazu. Kierunek ten ma być dostępny w grudniu. W podobnym czasie ma być też uruchomione czarterowe połączenie z Katowic do Kenii.

Wizz Air, który swoją działalność rozpoczynał w 2004 r. m.in. w Katowicach, na wszystkich swych liniach przewozi obecnie ok. 1 mln pasażerów miesięcznie. Ma 16 baz w 9 krajach. Obsługuje 250 tras między 81 lotniskami w 29 państwach. Dysponuje 39 maszynami typu airbus A320, z których 4 stacjonują na stałe w Katowicach. Planuje pozyskiwać kolejne maszyny tego typu.

Wizz Air obsługuje w sezonie jesienno-zimowym najwięcej - 16 - z obejmującej 27 kierunków siatki połączeń Katowice Airport do 13 europejskich państw. Generuje niespełna 50 proc. całości tamtejszego ruchu lotniczego.

Kolejni przewoźnicy w Katowice-Airport to Ryanair (5 kierunków), PLL LOT (3) Lufthansa (2) i Eurolot (1). Niedawno z lotów Katowice-Kopenhaga wycofał się skandynawski SAS. Siatka połączeń czarterowych to 35 tras do 10 państw w Europie, Azji i Afryce. Najwięcej połączeń czarterowych z wylotem z Pyrzowic biura podróży oferują do Hiszpanii (8), Grecji (7) oraz Egiptu, Turcji i Tunezji (po 4).

Na podkatowickim lotnisku realizowany jest obecnie największy program rozbudowy infrastruktury w historii portu, w części finansowany ze źródeł unijnych. To m.in. budowa nowej drogi startowej oraz rozbudowa płyt postojowych, łącznym kosztem ponad 400 mln zł.