W ciągu najbliższych dwóch lat na torach aglomeracji katowickiej pojawi się 30 nowych tramwajów, zakupionych kosztem ponad 202,5 mln zł brutto.

Dostarczy je bydgoska firma Pesa, która złożyła jedyną ofertę w przetargu - podała w środę spółka Tramwaje Śląskie.

Do przetargu dopuszczonych zostało pięć firm, ale ostatecznie na złożenie oferty zdecydował się tylko producent z Bydgoszczy. Dokumentacja przetargowa została sprawdzona pod kątem zgodności z warunkami zamówienia przez Urząd Zamówień Publicznych, który nie dopatrzył się uchybień. To oznacza, że nie ma przeszkód, aby podpisać stosowną umowę.

"Naszą intencją jest zawarcie umowy jeszcze przed końcem tego roku. Od tego momentu producent będzie miał 24 miesiące na dostarczenie tramwajów. Pierwsze z nich trafią na tory w aglomeracji na przełomie 2013 i 2014 roku" - powiedział PAP rzecznik spółki Andrzej Zowada.

Rzecznik podkreślił, że bydgoski producent spełnił wszystkie wymagania ujęte w specyfikacji przetargowej, zgodnie z którą pojazdy pomieszczą nie mniej niż 200 pasażerów, z czego minimum 20 proc. na stałych miejscach siedzących. Blisko trzy czwarte długości wagonu będzie miało niską podłogę, ułatwiającą wsiadanie i wysiadanie osobom starszym i niepełnosprawnym. Koszt jednego tramwaju to ok. 6 mln 750 tys. zł.

Reklama

Przetarg na 30 nowych tramwajów jest częścią projektu modernizacji komunikacji tramwajowej, który obejmuje sześć miast aglomeracji katowickiej. Wart 800 mln zł brutto projekt przewiduje także m.in. remonty 46 km torów i modernizację 75 starych pojazdów. Przedsięwzięcie jest współfinansowane z unijnego programu "Infrastruktura i Środowisko".

Początkowo udział w przetargu na nowe tramwaje deklarowały, obok Pesy, także firmy Stadler, CAF, Solaris, Skoda oraz polsko-chorwackie konsorcjum Newagu z Koncarem. Ostatecznie ofertę przygotowała tylko Pesa.

Projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej na Śląsku i w Zagłębiu pierwotnie przygotowywano pod kątem poprawy komunikacji w potencjalnych miastach Euro 2012. Resort rozwoju regionalnego jeszcze w 2006 r. przeznaczył na ten cel ok. 100 mln euro unijnych środków dla aglomeracji katowickiej. Mimo że mecze Euro 2012 w regionie nie odbyły się, projekt kontynuowano.

Unijne dofinansowanie pokryje blisko 60 proc. kosztów przedsięwzięcia. Wkład własny Tramwaje Śląskie sfinansują z obligacji wartości 320 mln zł, których emisję organizuje Bank Pekao SA.

Obecnie Tramwaje Śląskie dysponują ok. 320 pojazdami. Przewoźnik obsługuje 24 połączenia w 12 miastach aglomeracji katowickiej. Codziennie na tory wyjeżdża ok. 250 wagonów; korzystają z ok. 200 km torowisk.

Przedsięwzięcie obejmuje - prócz modernizacji komunikacji tramwajowej - również inwestycje w infrastrukturę trolejbusową w Tychach. Miasto to, jako partner projektu, modernizuje u siebie 15 km sieci trakcji trolejbusowej i kupuje 15 nowych trolejbusów. Powstaną też dwa piętrowe parkingi w pobliżu stacji kolejowych.