W październiku wielkość sprzedaży detalicznej w UE spadła o 1,1 proc. w ujęciu miesięcznym i o 2,4 proc. w ujęciu rocznym – podał Eurostat.

Jeszcze większe spadki sprzedaży dotknęły strefy euro. W porównaniu z poprzednim miesiącem w październiku sprzedaż detaliczna w strefie euro spadła o 1,2 proc., a w stosunku do października 2011 o 3,6 proc.

Rok do roku sprzedaż detaliczna spadła w jedenastu z dwudziestu jeden państw, dla których są dostępne dane. W ujęciu miesięcznym spadki dotknęły aż szesnaście państw.

>>> Czytaj też: Szykują się oszczędne święta. Konsument nie chce szastać pieniędzmi

Reklama

Polska w gronie państw o największych spadkach sprzedaży detalicznej

W Polsce sprzedaż detaliczna spadła w październiku 2012 o 0,6 proc. w porównaniu z wrześniem i o 4,4 proc. w ujęciu rocznym. W obu przypadkach był to trzeci spadkowy miesiąc z rzędu. W porównaniu rok do roku Polska osiągnęła czwarty najgorszy wynik, wśród państw dla których są dostępne dane. Większe spadki w handlu detalicznym odnotowały tylko Hiszpania (o 11,5 proc.), Portugalia (6,7 proc.) i Słowenia (6,7 proc.).

W ujęciu miesięcznym sprzedaż detaliczna najbardziej spadła w Portugalii (o 4,5 proc.), Finlandii (3 proc.) i w Niemczech (2,8 proc.).

Gdzie handel się rozwija?

W porównaniu z październikiem ubiegłego roku sprzedaż detaliczna wzrosła najbardziej na Łotwie (o 9,2 proc.), w Luksemburgu (7 proc.) i w Estonii (6,4 proc.). W porównaniu z wrześniem 2012 sprzedaż detaliczna wzrosła najbardziej w Irlandii (1,9 proc.), na Litwie (0,8 proc.) i w Belgii (0,7 proc.).

Według GUS jednak w Polsce

Dane polskiego Głównego Urzędu Statystycznego pokazują inny obraz dla naszego kraju. Według nich w październiki wartość sprzedaży detalicznej wzrosła o 3,3 proc. rok do roku i o 4,3 proc. w ujęciu miesięcznym. Dane te były jednak gorsze od rynkowych oczekiwań, dlatego analitycy przewidują pogarszanie się koniunktury w polskim handlu detalicznym.

Pomiędzy dwoma instytucjami badawczymi istnieją różnice metodologiczne. Dane Eurostatu obejmują także najmniejsze firmy, zatrudniające poniżej 10 pracowników, czyli w tym przypadku małe, rodzinne sklepy, które mogą notować spadki sprzedaży. Dane GUS odzwierciedlają w dużej mierze postępującą koncentrację w handlu detalicznym (wzrost sprzedaży w dyskontach i supermarketach).

>>> Zobacz też: GUS: Sprzedaż detaliczna w październiku wzrosła o 3,3 proc

ikona lupy />
Zakupy, fot. John Guillemin/Bloomberg / Bloomberg / John Guillemin