"Ten spadek jest efektem mniejszego eksportu autobusów oraz zdecydowanie słabszego popytu na krajowym rynku" powiedział prezes JMK Aleksander Kierecki, cytowany przez "Rzeczpospolitą".

Eksport polskich fabryk spadł w ub.r. o 15,65 proc. r/r do 3210 autobusów. Dodatkowo wyeksportowano jeszcze 45 trolejbusów, ponad 700 podwozi oraz blisko 300 szkieletów konstrukcyjnych. Tradycyjnie głównymi odbiorcami autobusów wyprodukowanych w Polsce są Niemcy i Szwecja.

Według JMK, w roku 2013 sytuacja powinna się znacznie poprawić. Wszystko za sprawą nowych norm emisji spalin, które zaczną obowiązywać w Unii Europejskiej od 1 stycznia 2014 r. Nowy standard Euro 6 oznacza większe skomplikowanie układu napędowego autobusów i wzrost cen, co ma skłonić firmy do odnowienia taboru i w efekcie powrotu polskich fabryk do normalnego rytmu produkcyjnego, napisał dziennik.

>>> Czytaj też: Transport publiczny: ceny biletów w górę, pasażerów mniej

Reklama

Z kolei na samym rynku polskim na szybką poprawę raczej nie ma co liczyć. Segment autobusów miejskich skurczył się z 938 szt. w 2011 roku do zaledwie 559 szt. w roku ubiegłym w efekcie braku unijnych kontraktów.