Browary nie tylko eksportują więcej złocistego napoju, lecz także importują
Działające u nas browary sprzedały w zeszłym roku za granicą 222,7 tys. t piwa o wartości 92,7 mln euro – wynika z danych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. To rekordowy wynik. W ciągu ostatniego roku poprawiły zagraniczną sprzedaż o 14,3 mln euro, a pod względem ilości o 21,7 tys. t. Jednocześnie koncerny piwowarskie odnotowały rekord importu chmielowego trunku, którego sprzedały 63,7 tys. t za 41 mln euro.
Zdaniem ekspertów jest kilka powodów, dla których rośnie popularność piwa z Polski za granicą. Pierwszym jest coraz większy napływ do naszego kraju zagranicznych turystów, którzy przekonują się do naszych wyrobów i potem szukają ich u siebie. Drugi to zmiana przyzwyczajeń zagranicznych konsumentów. Zaczynają być oni otwarci na „egzotyczne” trunki będące alternatywą dla lokalnych specjałów. Ta zmiana jest również widoczna wśród polskich odbiorców, co z kolei napędza u nas popyt na trunki pochodzące z innych krajów.
Na tych tendencjach skorzystała Grupa Żywiec. W 2012 r. jej eksport zwiększył się o 15 proc.
Reklama
– W zeszłym roku sprzedaliśmy łącznie 11,5 mln hl piwa, z czego 336 tys. poza Polską – wymienia Sebastian Tołwiński z Grupy Żywiec, która za granicą oferuje poza sztandarową marką Żywiec również Warkę, Tatrę, a nawet regionalne piwa, takie jak Leżajsk czy Specjal.
Podobny wzrost w eksporcie odnotowała Kompania Piwowarska. Był on większy w jej przypadku o 14,5 proc. i wyniósł 300 tys. hl. Udział eksportu w ogólnej sprzedaży tej firmy wynosi ok. 2 proc.
– Największym naszym hitem jest Tyskie Gronie w zwrotnej butelce 500 ml. Produkt ten odpowiada za ok. 42 proc. całej naszej zagranicznej sprzedaży – twierdzi Patrycja Skrzypiec z Kompanii Piwowarskiej.
Ale lepsze wyniki w eksporcie zanotowały również mniejsze, regionalne browary. Przykładem jest Amber, który zadeklarował ponad 10-proc. wzrost. W sumie, jak szacują eksperci branżowi, eksport w produkcji wynosi już około 8–10 proc.
– Są na rynku koncerny jak Grupa Van Pur, które specjalizują się w sprzedaży na zagraniczne rynki – dodaje Ziemowit Fałat, ekspert z firmy Browamator.
Ten rok zdaniem ekspertów może przynieść jeszcze lepsze wyniki w zagranicznej sprzedaży piwa. Browary będą musiały wychodzić za granicę, bo u nas spodziewany jest spadek popytu.
I faktycznie, Grupa Żywiec przyznaje, że jest zainteresowana podbiciem Ameryki Południowej i Azji. Browar Amber z kolei myśli o Rosji i krajach afrykańskich. Plany podboju nowych rynków ma też Kompania Piwowarska, która obecnie 51 proc. swoich produktów na eksport wysyła do Niemiec.