Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poszukuje wykonawców czterech odcinków dróg ekspresowych: S5 w Wielkopolsce, S7 na Warmii i Mazurach i dwóch S19 na Podkarpaciu.
Da to łącznie 50 km nowych dróg, które mają zostać otwarte w 2015 r.
Nowy odcinek trasy S5 to 18 km między Gnieznem i Żninem, które będą kontynuacją ekspresowej piątki z Poznania do Gniezna oddanej przed Euro 2012. Na siódemce przybędzie 9 km (w standardzie trasy ekspresowej) między Miłomłynem a Ostródą-Północ, co skróci przejazd z Warszawy w stronę Elbląga. Na Podkarpaciu są przetargi na odcinki ekspresówki S19: z Sokołowa Małopolskiego do Stobiernej (połączy się z gotowym odcinkiem ze Stobiernej do Rzeszowa) oraz ze Świlczy do węzła Rzeszów-Południe, czyli de facto następny odcinek obwodnicy Rzeszowa.

>>> Polecamy: Budowa dróg ekspresowych w Polsce: rząd przyjął plan budowy 700 km tras

Wszystkie trasy będą powstawały w trybie „optymalizuj i buduj”. Nowy, opisywany już przez DGP model polega na tym, że ubiegająca się o kontrakt spółka budowlana może zaproponować zmiany w projekcie, na które przed złożeniem ofert musi się jednak zgodzić komisja przetargowa. Procedura pozwala inwestorowi poprawić projekt (do jakości części dokumentacji GDDKiA ma duże zastrzeżenia), a wykonawcy zejść z ceny, dystansując konkurentów w przetargu. Jak zapowiada szef GDDKiA Lech Witecki, budowy i płatności mają ruszyć w przyszłym roku, kiedy w Brukseli zakończy się negocjowanie programów operacyjnych, a kurek z miliardami euro zostanie ostatecznie odkręcony.
Reklama
Na początku czerwca GDDKiA ogłosiła już przetargi na pięć odcinków tras, a do końca czerwca obiecuje jeszcze dziewięć kolejnych. W czerwcu będzie 18 przetargów na budowę dróg o długości ponad 250 km. W drugiej połowie roku rządowa agencja ma wystartować z kolejnymi zamówieniami na trasy o długości 480 km. Wartość tych wszystkich inwestycji to 35 mld zł.
Ekspresówki to pierwszy etap programu budowy dróg do 2020 r., w ramach którego GDDKiA zamierza wydać ok. 75 mld zł. Budową autostrad A1 Piotrków – Pyrzowice i A2 na wschód od Warszawy mają się zająć spółki celowe powstałe w ramach rządowego programu Inwestycje Polskie.