Szykuje się ostry konflikt między Interią a częścią jej konkurentów. Kością niezgody jest liczba użytkowników i pozycja w internecie. Należący do Bauera portal wlicza do swoich wyników użytkowników kontrowersyjnego serwisu Chomikuj.pl, co przekłada się na lepszą pozycję na rynku reklamy. Portal może to robić, bo posiada „efektywną kontrolę nad spółką” – może mianować część członków jej zarządu, choć nie jest jej właścicielem. Nie podoba się to Agorze, Wirtualnej Polsce i Muratorowi, którzy będą chcieli odebrać Interii taką możliwość. Być może przyłączą się do nich inni konkurenci. Interia zarzuca im hipokryzję i zorganizowaną próbę osłabienia jej pozycji w sieci.
Bez Chomikuj.pl, jak wynika z danych badania Megapanel PBI/Gemius (za kwiecień 2013 r.), liczba użytkowników Interii spadłaby z obecnych 12,1 mln do 10,4 mln. A w efekcie w dół mogłyby pójść także wpływy z reklam. A tort, o który walczą z sobą takie portale, jak: Interia, WP, Onet czy Gazeta.pl, wart jest rocznie ponad 2 mld zł. W sprawie jest też drugie dno: większość wydawców prasy i książek uważa Chomikuj.pl za serwis uprawiający pirackie praktyki i domaga się jego delegalizacji przez sąd.

>>> czytaj też: Chomikuj nie podoba się wydawcom

Interia wlicza wyniki Chomikuj.pl legalnie. Pozwala na to dopiero co przyjęty po blisko rocznych konsultacjach regulamin Polskich Badań Internetu. To spółka, której udziałowcami jest kilka największych podmiotów w sieci: Onet, WP, Interia, Agora, Allegro-GG, Ringier Axel Springer Polska czy Murator. Wszyscy zgodzili się na obecne zasady, według których prezentowane mają być dane witryn od kwietnia tego roku. Skąd nagła zmiana zdania?
Reklama
Agora przyznaje sobie prawo do krytyki, ponieważ choć ma udziały, nie desygnowała przedstawiciela do rady programowej, która ustalała zasady. – Zrezygnowaliśmy z tego wpływu dla przejrzystości procesu. Od początku alarmowaliśmy jednak, że w regulaminie są luki – tłumaczy Maciej Wicha, dyrektor ds. transakcji i usług w Agorze.
Spółka sama próbowała jednak upchnąć do swoich wyników serwis Photoblog, którego nie jest właścicielem. Zostało to odrzucone po proteście o2. Maciej Wicha przyznaje, że spółka mogła się od tego odwoływać, ale postanowiła tego nie robić. – Skoro chcemy jasnych i uczciwych zasad dla wszystkich, doprowadźmy do tego, by obowiązywała przejrzysta logika właścicielska bez żadnych wyjątków – mówi DGP.
– Uważamy, że obecne zasady wypaczają obiektywizm badań. Jesteśmy za zmianami – wtóruje mu Grzegorz Tomasiak, prezes Wirtualnej Polski.
Jacek Świderski, członek zarządu portalu o2 (nie jest członkiem PBI), działania Interii krytykuje, mówiąc, że to kontynuacja niedobrej praktyki stosowanej przez portale w przeszłości. Większość pompowała swoje wyniki, wliczając ruch nie ze swoich stron. o2 korzystał z ruchu serwisu Kurnik.pl, Agora z Sfd.pl czy Insomnia.pl, Wirtualna Polska z MamZdrowie lub BikeForum, a Interia z Chomikuj. Nowe zasady miały to zmienić.
Zarząd Interii w przesłanym DGP oświadczeniu zarzuca jednak konkurentom hipokryzję. W przypadku Chomikuj portal broni się, że na podobnej zasadzie działają inne serwisy w sieci, z którymi współpracują konkurenci Interii. Zarząd spółki wskazuje na Weeb.tv, MuzykanaTelefon.pl, www.eclipy.net, w których reklamy emituje sieć Netshare, należącą do Redefine (Cyfrowy Polsat); Onet Link korzystający ze współpracy z takimi serwisami jak SciagajFilmy.pl, Meczyki.pl, Meczelive.pl, Livemecz.com; czy sieć reklamowa Adtaily Agory, która emituje reklamy na Sciagaj.org, Sciagnij.pl, TVzafree.pl, Filmy.a33.pl.

Interia kontratakuje

Według Interii zasady liczenia ruchu w Megapanelu napisane są tak, że faworyzują niektórych wydawców. Oto zarzuty portalu:
1) według nowych regulacji wciąż możliwe jest grupowanie do swojej oglądalności witryn, których usługodawcami są niepowiązane z właścicielem podmioty, jeśli znajdują się w głównej domenie grupującego (np. wybrane gry w Gryonline.onet.pl, Otomoto.wp.pl; Supermemo.onet.pl);
2) dopuszczalne jest zgrupowanie serwisów tworzonych we współpracy z podmiotami zewnętrznymi, które przekierowują z domen silnych marek na witryny w domenie podmiotu grupującego (Msn.pl na Metromsn.gazeta.pl, Eurosport.pl na Eurosport.onet.pl);
3) można grupować serwisy, na których nie ma przestrzeni reklamowej (Orange.pl w Grupie WP);
4) akceptowalne jest doliczanie oglądalności serwisów należących do klientów i wykonanych na ich zlecenie, umieszczonych w domenie zleceniobiorcy.