W 2012 r. rynek produktów OTC w Polsce osiągnął wartość 8,93 mld zł, niemal taką samą jak rok wcześniej, a ten rok przyniesie odbicie i 11-proc. wzrost.

W ocenie PMR, tegoroczny wzrost będzie możliwy za sprawą niskiej bazy z 2012 r. i wysokiej liczby infekcji. "Podobnie jak w 2012 r., pozytywny wpływ na dynamikę rynku będą miały wprowadzenia nowych produktów oraz wzrost cen. Trend wprowadzeń nowych wersji produktów dotyczył będzie zwłaszcza produktów przeciw grypie i przeziębieniu. W 2013 r. kontynuowany będzie również trend ukierunkowania aptek na produkty OTC, co będzie także napędzało wzrost rynku" - czytamy w raporcie.

Również coraz większe zainteresowanie placówek handlu detalicznego lekami i suplementami diety będzie skutkowało dynamicznym wzrostem sprzedaży w segmencie pozaaptecznym, w którym, według prognoz PMR, generowana będzie wyższa dynamika niż na rynku aptecznym.

Dodatkowo, w 2013 r. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że podwyższona stawka podatku VAT (8 proc. w przypadku leków), obowiązywać będzie do końca 2016 r., a nie, jak pierwotnie zakładano, do końca 2013 r. Podatek VAT nie będzie miał więc negatywnego wpływu na dynamiki rynku OTC w analizowanym okresie.

Reklama

Według prognoz PMR, w ciągu najbliższych czterech lat dynamiki notowane w segmencie produktów bez recepty będą dodatnie. W latach 2013-2016 rynek produktów OTC osiągnie średnioroczną stopę wzrostu na poziomie 6,6 proc.

PMR podał, że przed wejściem w życie ustawy refundacyjnej przewidywano, że głównym beneficjentem nowych zmian prawnych będzie sektor produktów sprzedawanych bez recepty. Ustawa odbiła się jednak znacząco również na aptecznej sprzedaży leków OTC i suplementów diety. Jak wynika z badania PMR przeprowadzonego w sierpniu 2012 r., 14 proc. ankietowanych ograniczyło swoje wydatki na leki OTC.

Ustawa refundacyjna spowodowała również wzrost cen produktów OTC, przy jednoczesnym spadku marż na leki OTC i suplementy diety (apteki rezygnowały z części swojej marży). Placówki apteczne ograniczały również stany magazynowe leków Rx na korzyść produktów OTC. Miało to związek z częstą aktualizacją grup limitowych leków refundowanych.

Przejawem zmiany profilu działalności aptek z Rx na OTC było również powstawanie paraaptek. Są to placówki oferujące przede wszystkim leki OTC, suplementy diety i kosmetyki i nieposiadające w ofercie leków na receptę. Nie są one zarejestrowane jako apteki i nie podlegają restrykcjom dotyczącym reklamy (z wyjątkiem zakazu reklamy produktów leczniczych). Nastąpiły również zmiany w segmencie aptek internetowych, które są ważnym kanałem sprzedaży produktów OTC.